B12 Vitamini

Bu makale B12 vitamini için okuyucu dostu bir özettir. Daha fazla bilgi için B12 kategorisini inceleyebilirsiniz.

B12 vitamini nedir ve ne işe yarar?

B12 Vitamini, vücudunuzun kan ve sinir hücrelerinin sağlıklı kalmasına yardımcı olan aynı zamanda tüm hücrelerinizdeki genetik materyal olan DNA’yı oluşturmaya yardımcı olan önemli bir besindir. 

Ayrıca insanlarda yorgunluk semptomları ile öne çıkan ”Megaloblastik Aneminin” önlenmesine yardımcı olur .

B12 vitamini nedir ve ne işe yarar?
B12 vitamini nedir ve ne işe yarar?

Ne kadar B12 vitaminine ihtiyacım var?

Her gün ihtiyacınız olan B12 vitamini miktarı yaşınıza bağlıdır. Farklı yaşlar için önerilen günlük ortalama miktarlar aşağıda mikrogram (mcg) olarak listelenmiştir :

Doğumdan 6 aya kadar0,4 mikrogram

  • 7-12 aylık bebekler0,5 mikrogram
  • 1-3 yaş arası çocuklar0,9 mikrogram
  • 4-8 yaş arası çocuklar1.2 mikrogram
  • 9-13 yaş arası çocuklar1.8 mikrogram
  • 14-18 yaş arası gençler2.4 mikrogram
  • yetişkinler2.4 mikrogram
  • Hamile gençler ve kadınlar2,6 mikrogram
  • Emziren gençler ve kadınlar2,8 mikrogram

Hangi besinlerde B12 vatimini var?

B12 vit. , çok çeşitli hayvansal gıdalarda doğal olarak bulunur. Bitki besinleri, takviye edilmedikçe B12 vitamin içermez. Aşağıdakiler de dahil olmak üzere çeşitli yiyecekleri yiyerek önerilen miktarda vitamin B12 alabilirsiniz:

  • Balık, et, kümes hayvanları , yumurta, süt ürünleri vitamin B12 içerir.
  • İstiridye ve sığır karaciğeri en iyi B12 vit. kaynaklarından bazılarıdır.
  • Bazı kahvaltılık tahıllar, besin mayaları ve diğer gıda ürünleri B12 vit. ile güçlendirilmiştir.

Bir gıdanın B12 vit. ekleyip eklemediğini öğrenmek için Besin Değerleri etiketine bakın . Bir gıda doğal olarak bu vitamini içeriyorsa, üreticilerin vitamin B12’yi etiket üzerinde listelemeleri gerekmez.

Piyasadaki B12 takviyeleri nasıl?

B12 piyasada vitamin/multivitamin takviyelerinde, B-kompleks takviyelerinde ve sadece B12 içeren gıda takviyelerinde sunulmaktadır.

Tablet, ampül, kapsül veya dil altı formlarda satılabilir. Yapılan klinik çalışmalar her hangi bir formun diğerinden üstün olmadığını göstermektedir.

Gıda takviyesindeki B12 miktarı önemlidir. 500 mcg -1000 mcg gibi önerilen dozlardan çok daha yüksek içeriğe sahip takviyeler satılmaktadır. Vücut sadece ihtiyacı kadar olanı emer. Ürünlerin etiketini sürekli kontrol edin.

b12 vitamin eksikligi nedenleri Dkn.jpg

Yeterli B12 vitamini alıyor muyum?

Amerika Birleşik Devletleri’ndeki çoğu insan, yedikleri gıdalardan yeterli B12 vit. alır. Ülkeler arası beslenme alışkanlıklarına göre değişiklik gösterir. Aynı durum Türkiye için de geçerlidir. Bazı insanlar yiyeceklerden aldıkları vitamin B12’nin emiliminde sorun yaşarlar. Vücut, B12 vitaminini iki aşamalı bir süreçte yiyeceklerden emer. İlk olarak, midedeki hidroklorik asit , B12 vitaminini bağlı olduğu proteinden ayırır. İkinci olarak, serbest kalan B12 vit., mide tarafından üretilen ve intrinsik faktör adı verilen bir protein ile birleşir ve vücut bunları birlikte emer.

Vitamin B12 diyet takviyeleri proteine bağlı olmadığından vücut ilk adımı atlar. Sadece İntirinsik faktör ile birleşerek emilir.

Otoimmün bir hastalık olan pernisiyöz anemisi olan kişiler intrinsik faktör üretemezler. Sonuç olarak, gıdalardan, diyet takviyelerinden vitamin B12 emiliminde sorun yaşarlar.

B12 vit. eksikliği yaşlı yetişkinlerin %3 ila %43’ünü etkiler. Doktorunuz eksikliğiniz olup olmadığını görmek için B12 vit. seviyenizi test edebilir.

Bazı insanlar yeterli vitamin B12 alamayabilirler :

  • Birçok yaşlı yetişkinin midelerinde , yiyeceklerde doğal olarak bulunan B12 vitaminini emmeye yetecek kadar hidroklorik asit yoktur . 50 yaşın üzerindeki kişiler gıda takviyeleri tercih edebilir.
  • Atrofik gastrit adı verilen bir otoimmün hastalığı olan kişiler, midelerinde çok az hidroklorik asit ve intrinsik faktör ürettikleri için yeterince B12 vit. ememezler.
  • Pernisiyöz anemisi olan kişiler, B12 vit. emmek için gereken içsel faktörü yapmazlar.
  • Mide ameliyatı olan kişilerde (örneğin, kilo vermek için midenin bir kısmını veya tamamını aldırmak için) B12 vitaminini emmek için yeterli hidroklorik asit ve intrinsik faktör üretemeyebilir.
  • Çölyak hastalığı ve Crohn hastalığı gibi mide ve ince bağırsak rahatsızlıkları olan kişiler yeterli vitamin B12 ememezler.
  • Vejetaryenler ve veganlar gibi hayvansal gıdaları çok az tüketen kişiler , diyetlerinden yeterli B12 vit. alamayabilir. Sadece hayvansal gıdalarda doğal olarak Vitamin B12 bulunur. Hamile kadınlar ve bebeklerini emziren kadınlar katı vejetaryen ise, bebekleri de yeterli B12 vitamini alamayabilir.

Yeterli B12 alamazsam vücudumdaki değişiklikler nedir?

Vücudunuz bir günde yediğiniz miktardan 1.000 ila 2.000 kat daha fazla B12 vit. depolar. Bu nedenden ötürü B12 vit eksikliği belirtilerinin ortaya çıkması birkaç yıl sürebilir.

Vitamin B12 eksikliğiniz varsa, kendinizi yorgun hissedebilirsiniz. Bunlar, B12 vit. eksikliğinin ayırt edici özelliği olan megaloblastik aneminin belirtileridir. 

Bunların dışında;

  • soluk cilt
  • kalp çarpıntısı
  • iştahsızlık
  • kilo kaybı
  • kısırlığa sahip olabilirsiniz. 

Elleriniz ve ayaklarınız uyuşabilir veya karıncalanabilir, bu da sinir problemlerinin bir işaretidir. B12 vitamini eksikliğinin diğer belirtileri arasında denge, depresyon , kafa karışıklığı, bunama , zayıf hafıza ve ağızda veya dilde ağrı bulunur.

Bebeklerde B12 vitamini eksikliğinin belirtileri arasında gelişme geriliği , tipik gelişimsel dönüm noktalarına ulaşmada gecikmeler ve megaloblastik anemi bulunur.

B12 vitamini eksikliği megaloblastik anemisi olmayan kişilerde bile sinir sistemine zarar verebilir. Eksikliği teşhis edildiğinde hemen tedavi edilmelidir.

B12 Vitamininin Sağlık Üzerine Etkileri

Kanser

Bazı araştırmalar, yüksek B12 vitamini düzeyine sahip kişilerin kanser riskinin daha yüksek olduğunu göstermektedir . 

Ancak diğer araştırmalar, düşük B12 vit. düzeyine sahip kişilerde kanser riskinin daha yüksek olduğunu veya B12 vitamini düzeylerinin kanser riskini etkilemediğini gösteriyor. 

B12 vitamini düzeylerinin kanser riskini etkileyip etkilemediğini anlamak için daha fazla kanıt gereklidir. Yeterli veri bulunmamaktadır.

Kalp Hastalıkları ve Felç

Homosistein bileşeni kalp krizi ve inme riskini arttıran bir bileşendir. B12 vitamini Homosistein kan düzeylerini düşürür.

Demans ve Bilişsel İşlev

Çoğu çalışma, düşük kan B12 vit. düzeylerinin, demans veya Alzheimer hastalığı olup olmadığına bakılmaksızın yaşlı insanlarda bilişsel düşüş riskini etkilemediğini göstermektedir. 

Yaşlı erişkinlerde B12 vit. takviyesinin bilişsel işlev üzerindeki etkilerini daha iyi anlamak için daha fazla klinik araştırmaya ihtiyaç vardır.

B12 vitamini içeren gıdalar

B12 vitamini zararlı olabilir mi?

B12 vitamininin yüksek dozlarda bile herhangi bir zarara neden olduğu gösterilmemiştir.

Vitamin B12 ilaçlar veya diğer diyet takviyeleri ile etkileşime giriyor mu?

Evet. B12 vit. takviyeleri, aldığınız bazı ilaçlarla etkileşime girebilir. İşte birkaç örnek.

Gastrik asit inhibitörleri


İnsanlar, gastroözofageal reflü hastalığı ve peptik ülser hastalığı gibi belirli sindirim problemlerini tedavi etmek için gastrik asit inhibitörleri alırlar . Bu ilaçlar, hidroklorik asidin mideye salınımını yavaşlatarak B12 vit. eksikliğine yol açarak gıdalardan B12 vitamini emilimini engelleyebilir. 

Metformin


Metformin, prediyabet ve diyabet tedavisinde kullanılır .  B12 vit. emilimini azaltabilir ve kandaki B12 vit. düzeylerini düşürebilir.

Aldığınız diyet takviyeleri ve reçeteli veya reçetesiz satılan ilaçlar hakkında doktorunuza, eczacınıza ve diğer sağlık hizmeti sağlayıcılarına bilgi verin. Diyet takviyelerinin ilaçlarınızla etkileşime girip giremeyeceğini size söyleyebilirler. 

Sorumluluk Reddi

Sitedeki makaleler sadece bilgilendirme amaçlıdır. Gıda takviyelerine olan ilginiz, bunlarla ilgili sorularınız veya bunların kullanımı ve genel sağlığınız için neyin en iyi olabileceği konusunda sağlık hizmeti sağlayıcılarınızla (doktor, kayıtlı diyetisyen, eczacı vb.) konuşmanızı öneririz. Bu yayında belirli bir ürün veya hizmetten söz edilmesi veya bir kuruluştan veya profesyonel toplumdan tavsiye alınması, hizmet veya uzman tavsiyesi için onay verdiği anlamına gelmez.

Bizi takip edin