D Vitamini Fazlalığının 6 İşareti ve Yan Etkileri

D vitamini, genel sağlığınızı korumada önemli bir rol oynar.

İşte D vitamini fazlalığı ve yan etkileri;

Kas hücrelerinizin büyümesi ve gelişmesi, doğuştan gelen ve adaptif bağışıklık sisteminin düzgün çalışması, iskelet sisteminizin sağlığının korunması ve daha fazlası için gereklidir.

Bu nedenle yetersiz veya eksik D vitamini seviyeleri, hastalık ve enfeksiyon, kemik demineralizasyonu ve diğer birçok olumsuz sağlık sonucu riskinizi artırabilir.

D Vitamini Fazlalığının 6 İşareti ve Yan Etkileri
D Vitamini Fazlalığının 6 İşareti

D vitamini eksikliği son derece yaygındır. Aslında, ABD’li yetişkinlerin %40’a kadarının D vitamini düzeylerinin yetersiz (yeterli değil) olduğu kabul edilirken, yaklaşık %6’sının D vitamini eksikliği olduğu kabul edilmektedir. Dünya çapında D vitamini eksikliği yaklaşık 1 milyar insanı etkilemektedir .

D vitamini eksikliği riskini artıran faktörler arasında;

  • ten rengi
  • nerede yaşıyorsun
  • D vitamini emme yeteneğiniz
  • güneşe maruz kalma
  • tıbbi durumlar
  • vücut ağırlığı

D vitamini yetersizliği ve eksikliği yaygın olduğundan, birçok kişi sağlıklı D vitamini düzeylerini korumak için D vitamini takviyeleri kullanır.

D vitamini takviyeleri çok güvenli kabul edilir ve toksisite nadirdir. Bunun nedeni, sağlıklı bir kişinin vücutta toksik veya tehlikeli seviyelere ulaşması için zaman içinde aşırı yüksek dozlarda D vitamini alması gerekmesidir.

Bununla birlikte, belirli tıbbi durumları olan kişilerde D vitamini toksisitesi daha yaygındır. Bunlar şunları içerir;

  • granülomatöz bozukluklar
  • doğuştan bozukluklar
  • bazı lenfomalar
  • düzensiz D vitamini metabolizması

Nadir olmasına rağmen, özellikle aşağıdaki durumlarda D vitamini toksisitesi meydana gelebilir:

  • kazara aşırı doz
  • reçete hataları
  • yüksek doz D vitamini takviyelerinin kötüye kullanılması

D vitamini toksisitesi, hipervitaminoz D ve D vitamini zehirlenmesi de dahil olmak üzere birkaç başka isimle anılır.

Bu makale, D vitamini toksisitesi ile ilgili 6 semptom ve yan etkiyi tartışmaktadır.

D Vitamini Fazlalığı
D Vitamini Fazlalığının 6 İşareti

1. Yüksek kan seviyeleri

D vitamininin vücutta toksik veya tehlikeli seviyelere ulaşması için mL başına 100 nanogramı (ng) aşması gerekir.

Kandaki D vitamini düzeyinin 100 ng/mL’nin üzerinde olması hipervitaminoz D , serum düzeyinin 150 ng/mL’nin üzerinde olması D vitamini intoksikasyonu olarak tanımlanır.

Optimum D vitamini seviyelerine ilişkin öneriler değişiklik göstermektedir, ancak araştırmalar 30-60 ng/mL arasındaki seviyelerin muhtemelen optimal olduğunu ve hastalık ve hastalıklara karşı korunmaya yardımcı olabileceğini düşündürmektedir.

Yüksek dozda D vitamini takviyesi alırken bile, sağlıklı bir kişinin kanındaki D vitamini seviyelerinin aşırı veya toksik seviyelere yaklaşması pek olası değildir.

Çoğu D vitamini toksisitesi vakası, uygun olmayan ek dozlama ve reçete hatalarından kaynaklanır.

Örneğin, 2020 vaka raporunda, 73 yaşında bir erkek, uzun yıllar günde 10.000 IU D vitamini aldıktan sonra D vitamini toksisitesi geliştirdi.

Başka bir 2020 vaka raporunda, multipl skleroz semptomlarını iyileştirme umuduyla 20 ay boyunca günde ortalama 130.000 IU D vitamini alan 56 yaşında bir kadın bulantı, kusma ve kas güçsüzlüğü gibi semptomlar nedeniyle hastaneye kaldırıldı.

D vitamini seviyesinin 265 ng/mL olduğu keşfedildi.

130.000 IU’nun, genel olarak önerilen günlük 4.000 IU güvenli üst sınırın 30 katından fazla olduğunu unutmayın.

Günlük alım seviyenizi günde 10.000 IU’nun altında tutarsanız ve aşırı yüksek D vitamini takviyesi alımından kaçınırsanız toksisite olasılığı düşük olsa da, uzmanlar tipik D vitamini seviyelerine sahip kişilerin günde 4.000 IU D vitaminini geçmemesini tavsiye eder.

D vitamini düşük veya eksik olan kişilerin, optimal D vitamini seviyelerine ulaşmak ve bu seviyeleri korumak için, tipik olarak, mevcut Tolere Edilebilir Üst Alım Seviyesinden (UL) günde 4.000 IU’dan çok daha yüksek seviyelerde almaları gerektiğini unutmayın.

Bununla birlikte, hangi dozu almanız gerektiği konusunda bir sağlık uzmanına danıştığınızdan emin olun. Bu, olası uygunsuz veya tehlikeli dozlardan kaçınmanıza yardımcı olacaktır.

2. Yüksek kan kalsiyum seviyeleri

D vitamini, vücudunuzun yediğiniz yiyeceklerden kalsiyumu emmesine yardımcı olur . Aslında, bu onun en önemli rollerinden biridir.

Bununla birlikte, D vitamini alımınız aşırıysa, kan kalsiyumunuz hoş olmayan ve potansiyel olarak tehlikeli semptomlara neden olabilecek seviyelere ulaşabilir.

D vitamini toksisitesinin semptomları öncelikle hiperkalsemi ile ilgilidir , bu da aşırı yüksek kan kalsiyum seviyeleri anlamına gelir.

Hiperkalsemi belirtileri şunları içerir:

  • Kusma, mide bulantısı, kabızlık ve mide ağrısı gibi sindirim rahatsızlığı
  • yorgunluk, baş dönmesi, halüsinasyonlar ve kafa karışıklığı
  • iştah kaybı
  • aşırı idrara çıkma
  • böbrek taşları, böbrek hasarı ve hatta böbrek yetmezliği
  • yüksek tansiyon ve kalp anormallikleri
  • dehidrasyon

Normal kan kalsiyum aralığı 8,5–10.8 mg/dL’dir.

Hiperkalsemi, tipik olarak, insanlar uzun bir süre boyunca mega dozlarda D vitamini aldıktan sonra gelişir.

Örneğin, 2015 yılındaki bir vaka çalışması, 6 ay boyunca günde 50.000 IU D vitamini alan demansı olan yaşlı bir adamın, yüksek kalsiyum seviyeleri ile ilgili semptomlarla tekrar tekrar hastaneye kaldırıldığını bildirdi.

Daha önce bahsedilen 2020 vaka raporunda, 20 ay boyunca günde ortalama 130.000 IU D vitamini alan kadın da hiperkalsemi ile ilgili semptomlar nedeniyle hastaneye kaldırıldı.

Bunlar mide bulantısı, kusma, kas zayıflığı ve böbrek hasarını içeriyordu. Kan kalsiyum düzeyi 3.23 mmol/L 2.9 mg/dL)

Hiperkalsemi yaşamı tehdit edebilir ve acil tıbbi müdahale gerektirir.

3. Gastrointestinal semptomlar 

Aşırı D vitamini düzeylerinin ana yan etkileri, kandaki aşırı kalsiyum ile ilgilidir.

Hiperkalseminin ana semptomlarından bazıları şunlardır:

  • mide bulantısı
  • kusma
  • kabızlık
  • ishal
  • iştahsızlık

Bununla birlikte, hiperkalsemisi olan herkes aynı semptomları yaşamaz.

Bir kadın, daha sonra etikette belirtilenden 78 kat daha fazla D vitamini içerdiği bulunan bir takviye aldıktan sonra mide bulantısı ve kilo kaybı yaşadı.

Önemli olarak, bu semptomlar, 12 mg/dL’den yüksek kalsiyum seviyelerine yol açan aşırı yüksek dozlarda D3’e yanıt olarak ortaya çıktı.

Bir vaka çalışmasında, bir erkek çocukta yanlış etiketlenmiş D vitamini takviyeleri aldıktan sonra mide ağrısı ve kabızlık gelişirken, erkek kardeşi başka herhangi bir semptom olmaksızın yüksek kan seviyeleri yaşadı.

Başka bir vaka çalışmasında, 3 ay boyunca 50.000 IU D3 vitamini verilen 18 aylık bir çocukta ishal, mide ağrısı ve diğer semptomlar görüldü. Bu semptomlar, çocuk takviyeleri almayı bıraktıktan sonra düzeldi.

4. Değişen zihinsel durum 

Hiperkalsemi, D vitamini toksisitesi olan kişilerde zihinsel durumun değişmesine neden olabilir.

D vitamini toksisitesine bağlı hiperkalsemisi olan kişilerde genellikle kafa karışıklığı, depresyon ve psikoz gibi belirtiler görülür. Aşırı durumlarda koma bildirilmiştir.

2021 vaka raporunda, 64 yaşındaki bir adam, ilaç talimatlarını yanlış anladığı için yanlışlıkla günde 200.000 IU D vitamini aldı. Değişmiş zihinsel durum ve hiperkalsemi ile ilgili diğer ciddi semptomlar gösterdi.

Hastanede kalışının ilk 10 günü boyunca ajite ve kafası karıştı, ancak kalsiyum seviyeleri düştükçe semptomları yavaş yavaş düzeldi. Kalsiyumunun beklenen seviyelere dönmesi yaklaşık 18 gün sürdü.

5. Böbrek komplikasyonları

Bazı durumlarda, D vitamini toksisitesi böbrek hasarına ve hatta böbrek yetmezliğine neden olabilir .

Bunun nedeni, vücutta çok fazla D vitamini bulunmasının yüksek kalsiyum seviyelerine yol açabilmesidir, bu da çok fazla idrara çıkma ve böbreklerin kireçlenmesi yoluyla su kaybına neden olabilir.

Hiperkalsemi ayrıca böbreklerin kan damarlarının daralmasına neden olarak böbrek fonksiyonlarının azalmasına neden olabilir.

Gerçekten de, birçok çalışma, D vitamini toksisitesi gelişen kişilerde orta ila şiddetli böbrek hasarı bildirmiştir.

İlginç bir şekilde, D vitamini eksikliği böbreklere de zarar verebilir ve böbrek hastalığı olanlarda ciddi komplikasyonlara yol açabilir. Bu, D vitamininin optimal kan seviyelerini korumanın kritik olmasının bir nedenidir.

Eksiklik ve toksisite

D vitamini, kalsiyum emilimi, bağışıklık fonksiyonu ve kemik, kas ve kalp sağlığının korunmasında rol oynar. Gıdalarda doğal olarak bulunur ve vücudunuz güneş ışığına maruz kaldığında da üretebilir.

Ancak yağlı balıkların yanı sıra, D vitamini açısından zengin çok az besin vardır . Dahası, çoğu insan yeterli D vitamini üretmek için yeterince güneşe maruz kalmaz.

Bu nedenle, eksiklik çok yaygındır. Aslında, tahminler dünya çapında yaklaşık 1 milyar insanın D vitamini eksikliği olduğunu ve insanların %50’sinin optimal sağlığı sürdürmek için yetersiz seviyelerde olabileceğini gösteriyor.

Yetersiz veya eksik olup olmadığınızı anlamanın tek yolu, bir sağlık uzmanına D vitamini seviyenizi test ettirmektir.

D vitamini eksikliği genellikle serum D vitamini düzeylerinin 20 ng/mL’nin altında olması olarak kabul edilir. 21-29 ng/mL arasında olan kişilerin D vitamini düzeylerinin yetersiz olduğu kabul edilir.

Sağlık uzmanınız D vitamini eksikliğiniz veya yetersiz D vitamini seviyeniz olduğunu tespit ederse, muhtemelen bir takviye veya D vitamini enjeksiyonu önerecektir.

Sağlık uzmanları, D vitamini düzeyi çok düşük olan kişilere, 8 hafta boyunca haftalık 50.000 IU’luk çok yüksek dozlar almalarını ve ardından seviyeleri 30 ng/mL’ye ulaştıktan sonra günde 2.000 IU’luk bir idame dozu almalarını önerebilir.

D vitamini seviyenize ve genel sağlığınıza bağlı olarak doktorunuz sizin için en uygun D vitamini dozuna karar verecektir.

D vitamini toksisitesi yaygın olmasa da, reçetesiz D vitamini takviyeleri, reçeteli D vitamini takviyeleri veya enjeksiyonları kötüye kullanırsanız risk altında olabilirsiniz.

Çok yüksek dozda D vitamini takviyesi alıyorsanız veya D vitamini enjeksiyonları alıyorsanız, doktorunuz potansiyel olarak tehlikeli olmadıklarından emin olmak için D vitamini seviyenizi izleyecektir.

Sağlık uzmanınız önermedikçe yüksek doz D vitamini takviyesi almaktan kaçının.

ÖZET

D vitamini genel sağlığınız için son derece önemlidir. Sağlıklı bir diyet uygulasanız bile, optimal kan seviyelerine ulaşmak için takviyelere ihtiyacınız olabilir.

Bununla birlikte, çok fazla iyi bir şeye sahip olmak da mümkündür.

Aşırı dozda D vitamininden kaçındığınızdan emin olun. Genel olarak, yeterli D vitamini düzeyine sahip kişiler için günde 4.000 IU veya daha az takviye almak güvenli kabul edilir.

Sağlık uzmanları, D vitamini eksikliği veya eksikliği olan kişiler için D vitamini takviyeleri reçete edebilir. Güvenliğinizi sağlamak için kan seviyenizi izleyecekler ve optimal seviyelere ulaştığınızda dozunuzu azaltacaklar veya takviyeyi bırakacaklar.

Bir sağlık uzmanı tarafından izlenmediğiniz sürece yüksek doz D vitamini takviyesi almaktan kaçının.

Ayrıca, bazı D vitamini toksisitesi vakalarının, insanların yanlış etiketlenmiş takviyeler alması nedeniyle meydana geldiğini de belirtmek önemlidir. D vitamini takviyesi almak istiyorsanız, yanlış etiketleme nedeniyle kazara aşırı doz riskini azaltmak için bunları saygın üreticilerden satın alın.

D vitamini takviyesi alıyorsanız ve bu makalede listelenen semptomlardan herhangi birini yaşıyorsanız, mümkün olan en kısa sürede bir sağlık uzmanına danışın.

Bizi takip edin