Elma Sağlık Üzerine 5 Faydası

Elmalar o kadar yaygın ki, gerçekten ”günde bir elma doktoru uzak tutar” sözü kadar sağlıklı olup olmadıkları konusunda endişelenmenize gerek yok. Aynı zamanda, elmalar büyük ölçüde hafife alınmaktadır.

Elma Sağlık Üzerine 5 Faydası

İşte Elma Sağlık Üzerine 5 Faydası

Elma Sağlık Üzerine 5 Faydası
Elma Sağlık Üzerine 5 Faydası

Elma hastalık riskini azaltır

Birçok bilimsel çalışma, meyve ve sebzelerden zengin bir diyetin kronik hastalık riskini önemli ölçüde azaltabileceğini tekrar tekrar doğrulamaktadır. Meyve ve sebzelerin bu önleyici etkisinin nedeni, sözde fitokimyasalların (ikincil bitki maddeleri) yüksek içeriğinde gizlidir.

Bunlara örneğin polifenoller , flavonoidler ve karotenoidler dahildir. Elmada B. quercetin, catechin, kaempferol, hesperetin, myricetin ve phloridzin – anti-inflamatuar etkileri olan tüm güçlü antioksidanlar var.

Epidemiyolojik çalışmaların her zaman elma tüketimi ile kanser, astım , diyabet ve kardiyovasküler rahatsızlık riskinin azalması arasında bağlantı göstermesi şaşırtıcı değildir . Evet, son bahsedilen madde – phloridzin – ilk çalışmaların gösterdiği gibi kemik yoğunluğu kaybına karşı da koruma sağlıyor gibi görünüyor ve bu nedenle osteoporozun önlenmesine önemli bir katkı sağlayabilir.

Bununla birlikte, aktif maddelerin bileşimi, elma çeşidine bağlı olarak büyük ölçüde değişir. Bileşim ayrıca olgunlaşma sürecinde değişir, böylece olgunlaşmamış elmalar, olgun elmalardan farklı bitki maddeleri sağlar. Depolamanın fitokimyasal içerik üzerinde de etkisi vardır, ancak onu komposto, elma püresi veya kaynatılmış meyve suları olarak işlemekten daha az etkiler. Bu nedenle elmaları asla pişirmemelisiniz.

Elma sağlık üzerine etkileri

Elmalar her gün menüde olmalı – özellikle sonbahar hasadı sırasında : Kilo vermenize, astımı önlemenize, kanserden korunmanıza, karaciğeri temizlemenize, bağırsak florasını temizlemenize ve beyne iyi gelmenize yardımcı olurlar.

e4645575 a14d 4d0d 814d 49c063606fcc 848x480 2
Elma Sağlık

1. Elma kilo vermeye yardımcı olur

Kilo kaybı söz konusu olduğunda , kesinlikle bütün elmaları tercih etmelisiniz. Elma suyundan daha iyi kilo vermenize yardımcı olurlar. Ana yemekten yaklaşık 15 dakika önce, başlangıç ​​olarak orta boy bir elma yiyin. Etkisi çok büyük değil, ancak başarınıza bir katkı sağlıyor. En az 60 kcal tasarruf ettiğiniz tespit edildi.

İlgili çalışmada, denekler elma yedikten sonra ana öğünden yüzde 15 daha az yediler. Bu çalışmada öğünler yaklaşık 1240 kcal içerdiğinden, daha az tüketilen 186 kcal olmuştur. Bundan elmadaki kaloriler çıkarılır (bu çalışmada 120 kcal vardı), böylece bahsedilen 60 kcal kalır.

İşlenmiş elma şekilleri (püre ve meyve suyu) bu çalışmada karşılaştırılabilir sonuçlar vermemiştir.

Nutrition dergisinin Mart 2003 sayısında açıklanan Brezilyalı bir çalışmada, elma (ve ayrıca armut) yemenin aşırı kilolu kişilerde kilo kaybına yol açtığı da bulundu. 400 kadın üç gruba ayrıldı. Bir grup, normal öğünlerine ek olarak günde üç kez bir porsiyon yulaflı bisküvi (içerdikleri diyet lifi nedeniyle bir etki beklediler), ikincisi günde üç kez elma ve üçüncüsü günde üç kez armut yedi – her biri 12 hafta.

Elma ve armut gruplarının her biri 1,2 kilo verdi, yulaflı bisküvi grubu ise hiçbir şey kaybetmedi. İki meyve grubu da 12 haftadan sonra yulaf ezmesi grubuna göre daha sağlıklı kan şekeri seviyelerine sahipti.

2. Elma ve elma suyu akciğer hastalıklarını önler

2002’de 10.000 kadın ve erkekle yapılan Finli bir araştırmaya göre, düzenli olarak elma yiyen veya elma suyu içenler astımdan önemli ölçüde daha az muzdariptir. Elmalardaki yüksek flavonoid içeriği akciğer fonksiyonlarını güçlendirir ve böylece onları astıma ve diğer birçok akciğere karşı daha az duyarlı hale getirir ve ayrıca kalp hastalığı riskini düşürebilir.

İlgili çalışma, bir kişinin tükettiği kersetin (elmadaki flavonoidlerden biri) ne kadar fazlaysa, kalp hastalığından ölüm oranının o kadar düşük olduğunu gösterdi. Quercetin ayrıca akciğer kanseri ve tip 2 diyabet geliştirme riskini azaltırken, diyet, elmalarda bulunduğu bilinen kaempferol, naringenin ve hesperetin açısından zengin olduğunda inme riski azaldı.

1600 yetişkinle yapılan bir Avustralya çalışmasında da benzer bir şey bulundu. Çok elma ve armut yiyenlerin astımı eskisi kadar sık ​​olmuyordu ve bronşları daha güçlüydü.

3. Elma ve elma suyu karaciğeri korur

Elmalar ve doğal olarak bulanık elma suyu, karaciğer için bir tür koruyucu iksirdir. Mart 2015’te yapılan bir araştırmaya göre, muhtemelen öncelikle elmalardaki polifenoller (oligomerik prosiyanidinler) güçlü bir kemopreventif etkiye sahiptir ve bu nedenle karaciğer için toksik olan kimyasallara karşı koruma sağlayabilir.

Diğer çalışmalar, elmanın polifenollerinin oksidatif strese karşı koruma sağlayabildiğini ve böylece mitokondriyi (hücrelerimizin güç merkezleri) hasardan koruyabildiğini göstermiştir. Elma polifenolleri, örneğin normalde karaciğer ve bağırsak hücrelerine zarar verecek ağrı kesiciler alındığında da bunu yapar. İndometasin böyle bir ağrı kesicidir. Elmalar artık – ilacın dozuna ve elma miktarına bağlı olarak, tabii ki – karaciğeri ve bağırsakları bu ilaçtan koruyabilir.

Aynı zamanda elma, bağırsak florasının sağlıklı bir dengeyi korumasına yardımcı olur ve bu da karaciğeri rahatlatır. Hasta bir bağırsak durumunda ise sindirim yavaşlar ve bağırsakta çok sayıda toksik madde oluşur ve bunlar daha sonra karaciğerdeki kan yoluyla detoksifiye edilir. Bu nedenle, karaciğer için iyi bir şey yapmak istiyorsanız , bağırsağın rehabilitasyonu her zaman ilk adımlardan biridir – ve elma veya elma suyu görünüşe göre yardımcı oluyor.

4. Elma ve elma suyu bağırsaklara iyi gelir

Bazı bilim adamlarına göre elmanın bağırsaklar üzerindeki etkisi, elmanın sağlık üzerinde bu kadar iyi etkilerinin olmasının ana nedenlerinden biridir. Elmanın bağırsak florasını temizlemeye yardımcı olduğu için sağlık üzerinde çok olumlu bir etkisi olduğuna inanıyorlar. Çünkü bağırsak florasının bağışıklık sisteminin büyük bir bölümünün bulunduğu yer olduğu bilinmektedir. Bağışıklık sistemi güçlü ve bağırsaklar sağlıklı olduğunda hastalık pek gelişmez.

Elmayı bu kadar bağırsak dostu yapan şey muhtemelen flavonoidler, polifenoller ve lif (pektin) kombinasyonudur. Araştırmalar, bir elma yedikten sonra bağırsaktaki kısa zincirli yağ asitlerinin miktarının arttığını, bağırsak bakterilerinin elmadaki lifi bu yağ asitlerine dönüştürdüğünün bir işareti olduğunu göstermiştir.

Elmalar bir yandan bağırsak florası için besin sağlarken diğer yandan da bağırsak mukozasının iyi bir şekilde yenilenmesini ve bakımını sağlar, çünkü oluşturulan kısa zincirli yağ asitleri özellikle bağırsak mukozası tarafından enerji sağlayıcı olarak kullanılır.

apple 5134414 960 720
Elma Sağlık

5. Elma ve elma suyu beyni sağlıklı tutar

Doğal olarak bulutlu elma suyu (günlük) içmeyi sevenler de Alzheimer hastalığı riskini azaltabilirler . Çünkü elma suyunun – 2009’daki Alzheimer Hastalığı Dergisi’ndeki araştırmacılara göre – beyinde beta-amiloid oluşumunu engellemesi gerekir . Beta-amiloidler, “yaşlılık plağı” olarak da bilinen ve bunama ile ilişkili olan tortulardır.

Alzheimer teşhisi konmuş olsa bile elma ve elma suyu diyetin bir parçası olmalıdır. Daha sonra, düzenli elma tüketimi, Haziran 2010’da yapılan bir araştırmaya göre, hastaların davranışlarında bir iyileşmeye yol açtığını göstermiştir.

ABD’deki Massachusetts-Lowell Üniversitesi’nden araştırmacılar, orta ila şiddetli Alzheimer hastalığı olan kişilerde günde çeyrek litre elma suyu (iki porsiyona bölünerek ve dört hafta boyunca içilerek) tüketmenin, davranışlarını ve psikolojik semptomlarını iyileştirdiğini bulmuşlardır. Neredeyse %30. Özellikle korkular, sinirlilik ve sanrılar düzeldi.

Apfel Nahrstoffe
Elma Sağlık

Elmalar ve fruktoz

Elmaların fruktoz açısından çok yüksek olduğu kabul edilir ve fruktozun burada ve burada anlattığımız kadar sağlığınız için iyi olmadığı bilinmektedir . Ancak elma örneği, bir maddenin kendi başına kötü olmadığını, önemli olanın onu hangi biçimde ve tabii ki ne kadar tükettiğiniz olduğunu bir kez daha çok iyi göstermektedir.

Bu nedenle, fruktozu alkolsüz içecekler, konsantre meyve suları veya tatlılar yoluyla konsantre ve izole halde tüketirseniz, oldukça zararlı olabilir.

Ancak doğal meyve veya doğal suyu tüketildiğinde bu zararlı etki ortaya çıkmamaktadır. Diğer tüm – çok sağlıklı maddelerin kokteyli – fruktozun zarar görmesini engeller. Tam aksine. Hatta fruktozun burada faydalı bir etkisi olabilir.

Elbette sadece elma suyuyla yaşayıp litrelerce içmemelisiniz. Bahsedilen çalışmalarda, denekler günde 250 ml’den fazla kaliteli elma suyu tüketmemiş ve bu küçük miktara rağmen son derece olumlu etkiler yaşamıştır.

Hangi elma çeşidi en iyisidir?

Binlerce elma çeşidi var – eski ve yeni elmalar. Yenileri genellikle devasa, kusursuz ve süpermarkette haftalarca dayanır. Tatları çoğunlukla tatlı ve hafiftir, genellikle yumuşaktır. Bununla birlikte, eski çeşitler hala bir elma tadındadır: aromatik, baharatlı ve tatlı-ekşi, bazen de ekşi veya limon benzeri. Meyve bahçelerinde eski güzel meyve bahçelerinden daha az gelişirler. Daha az pestisit (varsa) gerektirirler ve hastalıklara karşı daha dirençlidirler. 

Genellikle yeni nesil çeşitlerin C vitamini açısından daha zengin olduğu söylenir . Örneğin, Braeburn 100 g başına 20 mg C vitamini içerirken, “normal” bir elma sadece yaklaşık 12 mg C vitamini sağlar. Sanki C vitamini her şeyin veya elmanın ölçüsüymüş gibi.

Kendinize C vitamini sağlamak istediğinizde elmayı daha az düşünürsünüz. Narenciye (50 mg C vitamini), brokoli (115 mg), karnabahar (70 mg), kırmızı biber (120 mg), alabaşlar (60 mg) ve diğer birçok sebze ve salata yersiniz, ancak mutlaka bir elma aklımıza gelmemeli.

Elma ile C vitamini tamamen alakasız. Yukarıda gördüğümüz gibi, onu bu kadar değerli kılan özellikle ikincil bitki maddeleridir – C vitamini değil. Ancak, polifenoller söz konusu olduğunda, eski elma çeşitleri yeni çeşitlerden çok daha donanımlıdır.

47425871 303 edited 1
Elma Sağlık

Eski elma çeşitleri daha sağlıklı

Elma, mantar ve böcek istilasına karşı kendini korumak için polifenollere ihtiyaç duyar. Plantasyonlarda yetişen ve yılda 20 kez mantar enfeksiyonlarına ve böceklere karşı ilaçlanan modern elma çeşitleri, herhangi bir kendini koruma gerektirmez ve bu nedenle hiç veya sadece birkaç polifenol geliştirmez. Eski elma çeşitleri tamamen farklıdır. Büyük ölçüde kendi kendilerine yeterlidirler (eğer organik tarımdan geliyorlarsa) ve bu nedenle insanlar için faydalı olan bu çok özel maddeler açısından da zengindirler.

Şimdiye kadar, bu konuda sadece birkaç araştırma veya analiz yapılmıştır. Ancak bir çalışmada, Idared çeşidinin parlak kırmızı elmalarının özellikle polifenoller açısından zengin olduğu bulundu.

Ayrıca, daha yüksek oranda tanen içerdiği anlamına gelen ekşi tadı olan elmaların da daha fazla polifenol içerdiği varsayılabilir. Acı elma çeşitleri arasında örneğin Boskoop ve Cox Orange, Renetten, Goldparmäne ve Gewürzluiken bulunur. Aynı zamanda bu elmalar elbette çok daha az pestisit kalıntılarına maruz kalıyor.

Büyük olasılıkla bu tür elmaları süpermarkette bulamayacaksınız. Ama belki bir sonraki sebze pazarında, organik pazarda ya da doğrudan kendi bahçelerine bakan çiftçideki çiftlikten temin edebilirsiniz.

Ve bir bahçeniz varsa ve bir elma ağacı dikmek istiyorsanız, eski bir elma çeşidini seçin. Uzmanlaşmış fidanlıklarda geniş bir seçim bulacaksınız ve yüzyıllardır bölgenizdeki toprak koşullarına ve iklime özellikle iyi adapte olmuş bir çeşit seçebilirsiniz. Ayrıca internette “Urobst” terimi altında, menzilinde gerçek köklü, yani aşısız elma ağaçlarına sahip özel ağaç fidanlıkları bulacaksınız.

Gerçek kök, elma ağacının bir tohumdan yetiştirildiği ve her zaman aynı elma çeşidini taşıyan elmalarınızın çekirdeklerinden ağaçlar yetiştirebileceğiniz anlamına gelir. Öte yandan, eğer bir Granny Smith’ten bir elma çekirdeğini toprağa koyarsanız , o zaman ondan bir elma ağacı büyür, ancak Granny elmaları vermez, muhtemelen tamamen farklı elmalar verir.

unnamed 2 1
Elma Sağlık

Elmaları nasıl yersiniz – bütün mü yoksa meyve suyu olarak mı? Kabuklu mu yoksa kabuksuz mu?

Elma tüketirken her zaman organik tarımdan gevrek meyveleri almanız önemlidir. Deneyimler, donuk elmaların parlak kabuklu meyvelerden daha taze ve lezzetli olduğunu göstermiştir.

Her halükarda elmaları kabuğuyla birlikte yiyin, çünkü çoğu polifenol, flavonoid, vitamin ve lif kabuğunda bulunur. Sadece C vitamini, ciltte olduğundan daha fazla miktarda posada bulunur.

Aynı nedenle, meyve suyu içmek yerine meyveyi bütün olarak yemek elbette daha iyidir. Çünkü meyve suyu sıkarken değerli bileşenlerin çoğu kaybolur. Yukarıda belirtildiği gibi, elmaları her zaman çiğ yemek en iyisidir, bu nedenle püre veya komposto yapmak için fazla pişirmeyin.

Meyve suyunu seçerseniz, kesinlikle filtresiz, yani doğal olarak bulanık elma suyu olmalıdır. Konsantreden gelen meyve suyu söz konusu değil. Bunun yerine, mümkün olduğunca az işlenmiş ve işlenmiş olduğundan ve bu nedenle önemli ölçüde daha yüksek aktif bileşen seviyelerine sahip olduğundan, konsantre olmayan organik bir meyve suyu seçin.

Elma suyunuzu her zaman evde taze yaparsanız elbette daha da iyi olur. Daha sonra, doğrudan meyve suyu olsun ya da olmasın, satın alınan meyve sularında her zaman olduğu gibi pastörize edilmez.

Elma suyu – Ev Yapımı

Yüksek kaliteli bir meyve sıkacağıyla (santrifüjlü meyve sıkacağı değil), elma suyunuzu kendiniz kolayca sıkabilirsiniz,

Elma ve zencefil suyu

  1. 2 büyük veya 3 küçük elma
  2. ½ pancar
  3. 1 küçük parça zencefil
  4. 1 dilim organik limon kabuğu ile

Elmaları çekirdeklerini çıkarın ve – tıpkı pancar gibi – meyve sıkacağına sığacak şekilde parçalar halinde kesin. Her şeyi ( zencefil ve limon dahil ) meyve sıkacağına koyun ve ferahlatıcı ve son derece sağlıklı elma suyunun tadını çıkarın.

Trendyol, Hepsiburada ve diğer pazaryerlerindeki mağazalarımızdan da alışveriş yapabilirsiniz.

trendyol logo69dbe8fc89fa4d5aa7a729de701665d3

E-Elma Mağaza