Fenilalanin: Faydaları, Yan Etkileri ve Gıda Kaynakları

Fenilalanin, birçok gıdada bulunan bir amino asittir.

İki formda bulunur – L-fenilalanin ve D-fenilalanin. Neredeyse aynıdırlar ancak biraz farklı moleküler yapılara sahiptirler ( 1 , 2 

Vücudunuz kendi başına yeterli L-fenilalanin üretemediğinden, temel bir amino asit olarak kabul edilir, yani onu diyetinizden almanız gerekir. İyi kaynaklar arasında yumurta, süt, et ve soya ürünleri gibi yüksek proteinli gıdalar bulunur  

Vücudunuz proteinleri ve diğer önemli molekülleri yapmak için L-fenilalanin kullanır. Ayrıca cilt bozuklukları ve depresyon dahil olmak üzere çeşitli tıbbi durumlar için bir tedavi olarak çalışılmıştır ( 2 

Bununla birlikte, vücudun fenilalanin metabolize etme yeteneğini bozan fenilketonüri (PKU) genetik bozukluğu olan kişiler için tehlikeli olabilir ( 5 

Bu makale, faydaları, yan etkileri ve besin kaynakları dahil olmak üzere fenilalanin hakkında bilmeniz gereken her şeyi açıklamaktadır.

Birçok vücut fonksiyonu için önemlidir

Vücudunuzun beyninizde, kanınızda, kaslarınızda, iç organlarınızda ve neredeyse vücudunuzun her yerinde bulunan proteinleri yapmak için fenilalanin ve diğer amino asitlere ihtiyacı vardır.

Fenilalanin, aşağıdakiler dahil olmak üzere diğer moleküllerin üretimi için de çok önemlidir ( 2 

  • Tirozin. Bu amino asit doğrudan fenilalanin’den üretilir. Vücudunuz onu yeni proteinler yapmak veya epinefrin gibi diğer moleküllere dönüştürmek için kullanır ( 6 
  • Epinefrin ve norepinefrin. Stresli durumlarla karşılaştığınızda, bu moleküller vücudunuzun savaş ya da kaç tepkisi için hayati önem taşır.
  • Dopamin. Bu nörotransmitter beyninizin ödül merkezinin önemli bir parçasıdır ve motor kontrol, hafıza ve öğrenme ile ilgilidir.

Bu moleküllerin işlev bozukluğu, depresyon gibi olumsuz sağlık etkilerine neden olabilir  

Aslında, vücudunuz bu molekülleri yapmak için fenilalanin kullandığından, majör depresif bozukluklarla bağlantısı araştırılmıştır  

ÖZET

Vücudunuz fenilalanini, daha sonra diğer önemli molekülleri üretmek için kullanılan amino asit tirozine dönüştürebilir. Bu moleküller, ruh haliniz, beyin fonksiyonunuz ve stres tepkileriniz dahil olmak üzere sağlığın çeşitli yönleriyle ilgilidir.

fenilalanin faydaları

Birkaç çalışma, fenilalanin’in belirli tıbbi durumların tedavisine nasıl fayda sağlayabileceğini incelemiştir.

Bazı araştırmalar, ultraviyole (UV) ışık tedavisinin yanı sıra fenilalanin takviyesi almanın, cilt pigmenti kaybına neden olan bir cilt rahatsızlığı olan vitiligolu bireylerde cilt pigmentasyonunu iyileştirebileceğini göstermektedir.1 , 1 , 

Fenilalanin, ruh sağlığı ve depresyonda kilit rol oynayan bir molekül olan dopamini üretmek için de kullanılabilir ( 2 ,

1977’de depresyonlu 12 kişiyi içeren küçük, daha eski bir çalışmada, katılımcıların üçte ikisi amino asidin D ve L formlarının bir karışımını aldıktan sonra semptomlarda iyileşme yaşadı ( 16 

Daha yeni araştırmalar, benzer şekilde, düşük fenilalanin düzeylerinin majör depresif bozuklukla bağlantılı olabileceğini bulmuştur  

Öte yandan, diğer eski araştırmalar net bir fayda göstermiyor. Sonuç olarak, fenilalanin’in depresyon üzerindeki etkilerine ilişkin son araştırmalar sınırlı olduğundan, daha yüksek kaliteli çalışmalara ihtiyaç vardır   , 

Vitiligo ve depresyona ek olarak, fenilalanin aşağıdakiler üzerinde potansiyel etkiler için incelenmiştir:

  • Ağrı. Bazı eski araştırmalar, D-fenilalaninin ağrıyı hafifletebileceğini bulmuştur, ancak genel olarak, araştırmalar karışık sonuçlar vermiştir ( 1 , ,  , 
  • Alkol yoksunluğu. 2011 tarihli bir araştırmaya göre, diğer amino asitlerle birlikte D-fenilalanin içeren bir takviye kullanmak, alkol yoksunluğu semptomlarını hafifletmeye yardımcı olabilir .
  • Parkinson hastalığı. Daha eski bir çalışma, fenilalanin’in Parkinson hastalığı tedavisini destekleyebileceğini öne sürüyor, ancak daha fazla araştırmaya ihtiyaç var. Sonuçsuz olmasına rağmen, tirozin beyin fonksiyonu ve Parkinson üzerindeki etkileri için de incelenmiştir ,  , 
  • DEHB. Şu anda araştırmalar, bu amino asidin dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğunun (DEHB) tedavisi için herhangi bir faydası olduğunu göstermiyor .

ÖZET

Fenilalanin, UV tedavisi ile kombine edildiğinde cilt bozukluğu vitiligosunu iyileştirebilir. Şu anda, çalışmalar bu amino asidin diğer koşulları tedavi etmek için kullanımını desteklememektedir.

Tehlikeler ve yan etkiler

Fenilalanin, protein içeren birçok gıdada bulunur ve Gıda ve İlaç Dairesi (FDA) tarafından genel olarak güvenli olarak kabul edilir ( 28 

Gıdalarda doğal olarak bulunan miktar muhtemelen sağlıklı bireyler için risk oluşturmaz. Ayrıca, günde 12 grama kadar olan ek dozlarda genellikle çok az yan etki gözlenir veya hiç görülmez ( 2 , , 

Yine de, fenilalanin’i yalnızca belirtildiği şekilde kullanmak ve rutininize herhangi bir takviye eklemeden önce doktorunuza danışmak en iyisidir.

Şizofreni için ilaç kullanan kişiler, istemsiz, tekrarlayan hareketlerle karakterize bir durum olan geç diskinezi semptomlarını kötüleştirebileceğinden fenilalanin kullanmaktan kaçınmalıdır. , 

Güvenlikleri ve potansiyel uzun vadeli etkileri hakkında sınırlı araştırma olduğundan, hamile veya emziren kişiler de fenilalanin takviyesi almaktan kaçınmalıdır.

Ayrıca, fenilketonüri (PKU) olanlar amino asit alımlarını dikkatle izlemelidir. Bu bozukluk vücudun fenilalanin metabolize etme yeteneğini bozar ve bu da kanda yüksek seviyelere yol açabilir .

Fenilalanin’in tehlikeli derecede yüksek kan konsantrasyonları ciddi beyin hasarına, büyümede gecikmeye, zihinsel engelliliğe ve diğer amino asitlerin beyne taşınmasıyla ilgili sorunlara neden olabilir ( 5 ,3 , 3

PKU ayrıca epilepsi, aşırı aktif refleksler ve tikler veya titreme gibi nörolojik sorunlar dahil olmak üzere birçok başka bozuklukla da ilişkilidir. Bu bozukluğun ciddiyeti nedeniyle, yeni doğanlar genellikle doğumdan hemen sonra bu hastalık için taranır .

PKU’lu bireyler , genellikle yaşamları boyunca sürdürülen fenilalanin alımlarını sınırlamak için özel bir düşük proteinli diyete yerleştirilir ( 5 

ÖZET

Sağlıklı yetişkinler için, gıdalarda doğal olarak bulunan miktarlarda fenilalanin güvenli kabul edilir. Bununla birlikte, fenilketonüri (PKU) olan kişiler onu metabolize edemezler ve olumsuz sağlık etkilerini önlemek için alımlarını en aza indirmelidirler.

Fenilalanin içeriği yüksek gıdalar

Et, balık, kümes hayvanları ve baklagiller dahil olmak üzere birçok yüksek proteinli bitki ve hayvan gıdası fenilalanin içerir.

Aynı zamanda diyet kola ve birçok şekersiz gıdaya eklenen yapay bir tatlandırıcı olan aspartamda da bulunur.

İşte fenilalanin için en iyi besin kaynaklarından bazıları :

  • Et: sığır eti, domuz eti, kuzu eti, geyik eti
  • Kümes hayvanları: tavuk, hindi, ördek, kaz
  • Deniz ürünleri: somon, alabalık, ton balığı, uskumru, karides, ıstakoz
  • Yumurtalar: bütün yumurtalar, yumurta akı
  • Süt ürünleri: süt, peynir, yoğurt
  • Kuruyemişler: badem, antep fıstığı, macadamia fıstığı, kaju fıstığı, ceviz
  • Tohumlar: kabak çekirdeği, kabak çekirdeği, kenevir tohumu, ayçiçeği çekirdeği
  • Fındık ezmesi: fıstık ezmesi, badem yağı, kaju yağı
  • Baklagiller: mercimek, nohut, siyah fasulye, barbunya
  • Tam tahıllar: kinoa, yulaf, çavdar, arpa, buğday
  • Soya ürünleri: soya fasulyesi, tofu, tempeh, edamame, protein takviyeleri
  • Diyet ürünleri: diyet soda ve şekersiz dondurma, sakız, şekerler ve aspartam ile yapılan aromalı yoğurtlar

Genel olarak, fenilalanin içeriğine göre yiyecek seçmenize gerek yoktur. Bunun yerine, gün boyunca çeşitli protein açısından zengin yiyecekler yemek, diğer temel amino asitler ve besinlerle birlikte ihtiyacınız olan tüm fenilalanin’i size sağlayacaktır .

ÖZET

Soya ürünleri, yumurtalar, deniz ürünleri ve etler dahil olmak üzere birçok gıda fenilalanin içerir. Gün boyunca çeşitli protein açısından zengin yiyecekler yemek, fenilalanin de dahil olmak üzere vücudunuzun ihtiyaç duyduğu amino asitleri size sağlayacaktır.

Alt çizgi

Fenilalanin, hem bitkisel hem de hayvansal gıdalarda bulunan esansiyel bir amino asittir .

Vitiligo cilt bozukluğuna fayda sağlayabilir, ancak depresyon, ağrı ve diğer durumlar üzerindeki etkilerine ilişkin araştırmalar sınırlıdır.

Sağlıklı bireyler için genellikle güvenli kabul edilse de, fenilketonüri (PKU) olanların potansiyel olarak tehlikeli yan etkilerden kaçınmak için alımlarını düşük tutmaları önemlidir.

Fenilalanin takviyesi aldıktan veya yüksek proteinli yiyecekler yedikten sonra herhangi bir olumsuz yan etki fark ederseniz, doktorunuzla konuşun.

Amino asit kan seviyenizi test edebilir ve sizin için en iyi tedavi yöntemini belirlemenize yardımcı olabilirler.