Hastayken Egzersiz Yapmak

Düzenli egzersiz yapmak, vücudunuzu sağlıklı tutmanın mükemmel bir yoludur.

Aslında, egzersiz yapmanın diyabet ve kalp hastalığı gibi kronik hastalık riskinizi azalttığı, kilonuzu kontrol altında tutmanıza yardımcı olduğu ve bağışıklık sisteminizi güçlendirdiği gösterilmiştir   , 

Egzersizin sağlıkta önemli bir rol oynadığına şüphe olmasa da, birçok insan hastayken egzersiz yapmanın iyileşmelerine yardımcı olup olmayacağını merak ediyor.

Ancak, cevap siyah beyaz değil.

Bu makale, neden bazen hasta olduğunuzda egzersiz yapmanın uygun olduğunu, diğer zamanlarda ise evde kalıp dinlenmenin en iyisi olduğunu açıklıyor.

Hastayken egzersiz yapmak doğru mu?

Hasta olduğunuzda hızlı bir iyileşme her zaman hedeftir, ancak normal spor salonu rutininizi ne zaman tamamlamanın uygun olduğunu ve ne zaman birkaç gün izin almanın en iyisi olduğunu bilmek zor olabilir.

Egzersiz yapmak sağlıklı bir alışkanlıktır ve kendinizi kötü hissetseniz bile egzersiz yapmaya devam etmek istemeniz normaldir.

Bu, belirli durumlarda tamamen iyi olabilir, ancak belirli semptomlar yaşıyorsanız da zararlı olabilir.

Birçok uzman, insanlara hastayken çalışmaya devam edip etmeme konusunda tavsiyelerde bulunurken “boyun üstü” kuralını kullanır.

Bu teoriye göre, burun tıkanıklığı, hapşırma veya kulak ağrısı gibi yalnızca boynunuzun üzerinde olan semptomlar yaşıyorsanız, muhtemelen daha kısa bir süre için hafif yoğunlukta egzersiz yapmanızda sorun yoktur, ancak yalnızca bunu hissediyorsun

Öte yandan, mide bulantısı, vücut ağrıları, ateş, ishal, üretken öksürük veya göğüs tıkanıklığı gibi boynunuzun altında semptomlar yaşıyorsanız, kendinizi daha iyi hissedene kadar antrenmanınızı atlamak isteyebilirsiniz.

Üretken bir öksürük, balgam çıkardığınız bir öksürüktür.

ÖZET

Bazı uzmanlar, hastayken egzersiz yapmanın güvenli olup olmadığını belirlemek için “boyun üstü” kuralını kullanır. Belirtileriniz boyundan yukarıya doğru yerleştiğinde egzersiz büyük olasılıkla güvenlidir.

Egzersiz yapmak güvenli olduğunda

Aşağıdaki belirtilerle çalışmak büyük olasılıkla güvenlidir, ancak emin değilseniz her zaman doktorunuza danışın.

hafif soğuk

Hafif soğuk algınlığı, burun ve boğazın viral bir enfeksiyonudur.

Semptomlar kişiden kişiye değişse de, soğuk algınlığı olan çoğu kişi hapşırma, burun tıkanıklığı, baş ağrısı ve hafif öksürük yaşar

Mevcut olaylar göz önüne alındığında, hafif bir soğuk algınlığınız varsa ve egzersiz yapacak enerjiniz varsa, en iyi çözüm, yoğun egzersiz yapmak yerine dışarıda veya evde hafif bir yürüyüş yapmaktır. Eklenen COVID-19 geliştirme olasılığı ile sosyal mesafeyi korumak daha da önemlidir.

Normal rutininizi gerçekleştirecek enerjinizin olmadığını düşünüyorsanız, antrenmanınızın yoğunluğunu azaltmayı veya süresini kısaltmayı düşünün.

Hafif bir soğuk algınlığı ile egzersiz yapmak genellikle uygun olsa da, başkalarına mikrop bulaştırabileceğinizi ve hasta olmalarına neden olabileceğinizi unutmayın.

Uygun hijyen uygulamak, soğuk algınlığınızı başkalarına bulaştırmanın harika bir yoludur. Ellerinizi sık sık yıkayın ve hapşırırken veya öksürürken ağzınızı kapatın.

Kulak ağrısı

Bir kulak ağrısı, bir veya iki kulakta bulunabilen keskin, donuk veya yanan bir ağrıdır.

Çocuklarda kulak ağrısına genellikle enfeksiyon neden olsa da, yetişkinlerde kulak ağrısı daha çok boğaz gibi başka bir bölgede meydana gelen ağrıdan kaynaklanır. Bu, yansıyan ağrıya bir örnektir   

Kulak ağrısına sinüs enfeksiyonu, boğaz ağrısı, diş enfeksiyonu veya basınçtaki değişiklikler neden olabilir.

Bazı kulak enfeksiyonu türleri dengenizi bozabilir ve ateşe ve çalışmayı güvensiz hale getiren diğer semptomlara neden olabilir. Egzersize başlamadan önce bu kulak enfeksiyonlarından birine sahip olmadığınızdan emin olun ( 9 

Bununla birlikte, çoğu kulak ağrısı rahatsız edici olabilir ve kafada dolgunluk veya baskı hissine neden olabilir.

Kulak ağrınız olduğunda egzersiz yapmak muhtemelen güvenli olsa da sinüs bölgesine baskı uygulayan egzersizlerden kaçınmaya çalışın. Hafif yürüyüşe sadık kalın. Eğilmek kadar basit bir şey sinüs enfeksiyonunda çok rahatsız edici olabilir.

Burun tıkanıklığı

Burun tıkanıklığına sahip olmak sinir bozucu ve rahatsız edici olabilir.

Ateş veya öksürük veya göğüs tıkanıklığı gibi diğer semptomlarla ilişkiliyse, egzersiz yapmaktan biraz zaman ayırmayı düşünmelisiniz.

Bununla birlikte, sadece biraz burun tıkanıklığı yaşıyorsanız, çalışmak sorun değil.

Aslında biraz egzersiz yapmak burun pasajlarınızı açarak daha iyi nefes almanıza yardımcı olabilir ( 10 

Sonuç olarak, tıkalı bir burunla egzersiz yapacak kadar iyi hissedip hissetmediğinizi belirlemek için vücudunuzu dinlemek en iyi seçimdir.

Egzersizinizi enerji seviyenize uyacak şekilde değiştirmek başka bir seçenektir.

Tempolu yürüyüşler yapmak veya bisiklete binmek, kendinizi her zamanki rutininize ayak uyduramıyor olsanız bile aktif kalmanın harika yollarıdır.

COVID pandemisi nedeniyle, hastaysanız spor salonuna gitmemelisiniz. Burnunuz gerçekten tıkalıysa, çok hafif egzersiz veya yürüyüşten daha yorucu bir şey denemeyin. Nefesinize ve üstesinden gelebileceğinizi hissettiğinize dikkat edin.

Hafif boğaz ağrısı

Boğaz ağrısına genellikle soğuk algınlığı veya grip gibi viral bir enfeksiyon neden olur ( 11 

Boğaz ağrınızın ateş, balgamlı öksürük veya yutma güçlüğü ile ilişkili olması gibi belirli durumlarda, doktor egzersizlerinize devam etmenizde bir sakınca olmadığını söyleyene kadar egzersizi askıya almalısınız.

Bununla birlikte, soğuk algınlığı veya alerji gibi bir şeyin neden olduğu hafif bir boğaz ağrısı yaşıyorsanız, egzersiz yapmak muhtemelen güvenlidir.

Yorgunluk ve tıkanıklık gibi genellikle soğuk algınlığı ile ilişkili başka belirtiler yaşıyorsanız, normal egzersiz rutininizin yoğunluğunu azaltmayı düşünün.

Antrenmanınızın süresini azaltmak, egzersiz yapmak için yeterince iyi hissettiğinizde ancak normal dayanıklılığınız olmadığında aktiviteyi değiştirmenin başka bir yoludur.

Soğuk suyla nemlendirilmiş kalmak , egzersiz sırasında boğaz ağrısını yatıştırmanın harika bir yoludur, böylece gününüze aktivite katabilirsiniz.

ÖZET

Daha ciddi semptomlar yaşamadığınız sürece, hafif bir soğuk algınlığı, kulak ağrısı, burun tıkanıklığı veya boğaz ağrısı yaşadığınızda egzersiz yapmanız büyük olasılıkla uygundur.

Egzersiz önerilmediğinde

Hafif bir soğuk algınlığı veya kulak ağrınız olduğunda egzersiz yapmak genellikle zararsız olsa da, aşağıdaki belirtilerden herhangi birini yaşadığınızda egzersiz yapmanız önerilmez.

Ateş

Ateşiniz olduğunda, vücut sıcaklığınız 37°C (98,6°F) civarında seyreden normal aralığının üzerine çıkar. Ateşe birçok şey neden olabilir, ancak en yaygın olarak bakteriyel veya viral bir enfeksiyon tarafından tetiklenir  

Ateş, halsizlik, dehidratasyon, kas ağrıları ve iştahsızlık gibi hoş olmayan semptomlara neden olabilir.

Ateşliyken egzersiz yapmak dehidrasyon riskini artırır ve ateşi daha da kötüleştirebilir.

Ek olarak, ateşe sahip olmak kas gücünü ve dayanıklılığını azaltır ve hassasiyet ve koordinasyonu bozarak yaralanma riskini artırır

Bu nedenlerden dolayı, ateşiniz olduğunda spor salonunu atlamak en iyisidir.

Üretken veya sık öksürük

Ara sıra öksürük, vücudun solunum yollarındaki tahriş edici maddelere veya sıvılara karşı normal bir tepkidir ve vücudun sağlıklı kalmasına yardımcı olur.

Bununla birlikte, daha sık öksürük atakları, soğuk algınlığı, grip ve hatta zatürre gibi bir solunum yolu enfeksiyonu belirtisi olabilir.

Boğazda gıdıklanmayla ilişkili öksürük spor salonunu terk etmek için bir neden olmasa da, daha kalıcı bir öksürük dinlenmeniz gerektiğinin bir işareti olabilir.

Kuru, ara sıra öksürük bazı egzersizleri yapma yeteneğinizi bozmasa da, sık ve üretken bir öksürük antrenmanı atlamanız için bir nedendir.

Kalıcı bir öksürük, özellikle egzersiz sırasında kalp atış hızınız yükseldiğinde derin bir nefes almayı zorlaştırabilir. Bu, nefes darlığı ve yorgunluk yaşama olasılığınızı artırır.

Balgam veya balgam çıkaran üretken bir öksürük, enfeksiyon belirtisi veya dinlenmeyi gerektiren ve bir doktor tarafından tedavi edilmesi gereken başka bir tıbbi durum olabilir ( 15 

Ayrıca öksürük, COVID-19’a neden olan grip ve SARS-CoV-2 gibi virüslerin yayılmasının ana yollarından biridir.

Sporcu arkadaşlarınızı hastalığınıza neden olan mikroplara maruz kalma riskine soktuğunuz için öksürdüğünüz zaman spor salonuna gitmekten kaçının. Ayrıca egzersiz sırasında öksürüğünüz oluyorsa astım belirtisi olabilir. Bu durum devam ederse bir doktora görünün.

mide böceği

Mide gribi gibi sindirim sistemini etkileyen hastalıklar, egzersiz yapmayı yasaklayan ciddi semptomlara neden olabilir.

Mide bulantısı, kusma, ishal, ateş, mide krampları ve iştah azalması, mide böcekleri ile ilişkili yaygın semptomlardır.

İshal ve kusma, sizi fiziksel aktivitenin kötüleştirdiği dehidrasyon riskine sokar (

Mide rahatsızlığınız olduğunda zayıf hissetmek yaygındır ve egzersiz sırasında yaralanma olasılığını artırır.

Dahası, mide gribi gibi birçok mide hastalığı oldukça bulaşıcıdır ve başkalarına kolaylıkla yayılabilir ( 17 

Mide rahatsızlığınız sırasında kendinizi huzursuz hissediyorsanız, hafif esneme hareketleri veya evde yoga yapmak en güvenli seçeneklerdir.

Grip belirtileri

Grip , solunum sistemini etkileyen bulaşıcı bir hastalıktır.

Grip, ateş, titreme, boğaz ağrısı, vücut ağrıları, yorgunluk, baş ağrısı, öksürük ve tıkanıklık gibi semptomlara neden olur.

Grip, enfeksiyon düzeyine bağlı olarak hafif veya şiddetli olabilir ve ciddi vakalarda ölüme bile neden olabilir

Grip olan her kişide ateş görülmese de, olanlar yüksek dehidrasyon riski altındadır ve bu da çalışmayı kötü bir fikir haline getirir.

İnsanların çoğu 2 haftadan daha kısa sürede gripten kurtulsa da, hastayken yoğun egzersizler yapmayı seçmek gribi uzatabilir ve iyileşmenizi geciktirebilir.

Bu tartışmalı bir konu olmasına rağmen, bazı araştırmacılar koşu veya spin sınıfı gibi daha yüksek yoğunluklu aktivitelere katılmanın vücudun bağışıklık tepkisini geçici olarak bastırdığına inanıyorlar

Ayrıca grip, öncelikle grip olan kişilerin konuştuklarında, öksürdüklerinde veya hapşırdıklarında havaya saldıkları küçük damlacıklar yoluyla yayılan oldukça bulaşıcı bir virüstür.

Grip teşhisi konduysa, semptomları yaşarken sakinleşmek ve egzersiz yapmaktan kaçınmak en iyisidir.

ÖZET

Ateş, kusma, ishal veya üretken öksürük gibi belirtiler yaşıyorsanız, spor salonundan ayrılmak hem kendi iyileşmeniz hem de başkalarının güvenliği için en iyi seçenek olabilir.

Rutininize ne zaman dönebilirsiniz?

Birçok insan, bir hastalıktan kurtulduktan sonra spor salonuna geri dönmek için endişeli – ve bunun iyi bir nedeni var.

Düzenli egzersiz, bağışıklık sisteminizi güçlendirerek ilk etapta hastalanma riskinizi azaltabilir ( , 21

Bununla birlikte, egzersiz rutininize dönmeden önce vücudunuzun bir hastalıktan tamamen iyileşmesine izin vermek önemlidir ve uzun bir süre egzersiz yapamayacak olsanız bile stres yapmamalısınız.

Bazı insanlar spor salonundan birkaç gün ayrı kalmanın onları geri getireceğinden ve kas ve güç kaybına neden olacağından endişe etse de, durum böyle değil.

Birçok çalışma, çoğu insan için kas kaybının ve gücünün 5 günlük işaret civarında azalmaya başladığını gösteriyor ( 22 ,2 , 2 , 2

Semptomlar azaldıkça, aşırıya kaçmamaya dikkat ederek, yavaş yavaş gününüze daha fazla fiziksel aktivite getirmeye başlayın.

Spor salonuna geri döndüğünüz ilk gün, düşük yoğunluklu, daha kısa bir antrenmanla başlayın ve egzersiz yaparken su ile nemlendirdiğinizden emin olun.

Unutmayın, özellikle bir mide hastalığı veya gripten kurtuluyorsanız, vücudunuz kendini zayıf hissediyor olabilir ve nasıl hissettiğinize dikkat etmek önemlidir.

Hastalıktan kurtulurken güvenli bir şekilde çalışıp çalışamayacağınızı sorguluyorsanız, tavsiye için doktorunuza danışın.

Ek olarak, kendinizi daha iyi hissediyor olsanız da hastalığınızı başkalarına bulaştırabileceğinizi unutmayın. Yetişkinler, grip semptomlarını ilk kez yaşadıktan 7 gün sonrasına kadar başkalarına grip bulaştırabilir

Bir hastalıktan sonra spor salonuna geri dönmek genel sağlığınız için faydalı olsa da, daha yoğun bir aktivite için yeterince iyi olup olmadığınıza karar verirken vücudunuzu ve doktorunuzu dinlemeniz önemlidir.

ÖZET

Egzersiz rutininize kademeli olarak geri dönmeden önce semptomlarınızın tamamen azalmasını beklemek, bir hastalıktan sonra egzersize geri dönmenin güvenli bir yoludur.

Son Söz

İshal, kusma, halsizlik, ateş veya üretken öksürük gibi semptomlar yaşarken, vücudunuzu dinlendirmek ve iyileşmek için spor salonundan biraz zaman ayırmak en iyisidir.

Bununla birlikte, hafif bir soğuk algınlığına yakalandıysanız veya biraz burun tıkanıklığı yaşıyorsanız, spor salonları gibi kapalı halka açık alanlardan uzak durmak iyi olsa da, antrenmanınız sırasında havlu atmanıza gerek yoktur.

Yine de, hastalığınızı başkalarına bulaştırma riskinden dolayı bu süre zarfında egzersizlerinizi evde sınırlamak önemlidir.

Soğuk algınlığı mı yoksa daha ciddi bir şey mi yaşadığınızdan emin olmak her zaman mümkün değildir. Kendinizi eşit hissetmediğinizde dikkatli olmak daha iyidir.

Egzersiz yapmak için yeterince iyi hissediyorsanız ancak normal enerjinizden yoksunsanız, egzersizinizin yoğunluğunu veya süresini azaltmak aktif kalmanın harika bir yoludur.

Bununla birlikte, hasta olduğunuzda sağlıklı ve güvende kalmak için vücudunuzu dinlemek ve doktorunuzun tavsiyelerine uymak her zaman en iyisidir.