Kabızlık İçin Doğal Müshiller

Müshil nedir ve etki mekanizması nasıldır?

Müshillerin sindirim sağlığınız üzerinde güçlü etkileri olabilir, kabızlığı gidermeye yardımcı olur ve düzenli bağırsak hareketlerini teşvik eder. Genellikle sık olmayan, zor ve bazen ağrılı bağırsak hareketleriyle karakterize bir durum olan kabızlığı tedavi etmek için kullanılırlar.

Mevcut birçok doğal müshil, kabızlığı önlemede reçetesiz satılan ürünler kadar etkili olabilir. Kabızlık için doğal müsiller;

Türleri

Çeşitli müshil türleri farklı şekillerde çalışır. Müshillerin ana sınıfları şunlardır;

  • Toplu oluşturan laksatifler. Bunlar vücutta sindirilmeden hareket eder, suyu emer ve dışkı oluşturmak için şişer. Toplu şekillendirici laksatiflerin ticari seçenekleri, toz ve kapsül formunda bulunan Metamucil ve Citrucel’i içerir.
  • Dışkı yumuşatıcı Bunlar dışkı tarafından emilen su miktarını artırarak daha yumuşak ve geçişini kolaylaştırır. Dışkı yumuşatıcıları , dokusat sodyum ve dokusat kalsiyumu içerir. Hap veya tablet şeklinde bulunurlar.
  • Yağlayıcı laksatifler. Bunlar, nemi tutmak için dışkı yüzeylerini ve bağırsak astarını kaplayarak daha yumuşak dışkı ve daha kolay geçiş sağlar. Mineral yağ , sıvı veya lavman formunda bulunan bir yağlayıcı müshil örneğidir.
  • Ozmotik tip laksatifler. Bunlar kolonun daha fazla su tutmasına yardımcı olarak bağırsak hareketlerinin sıklığını artırır. Örnek olarak ozmotik laksatifler içerir magnezya süt ve gliserin. Bunlar sıvı, kaplet, lavman veya fitil olarak mevcuttur .
  • Tuzlu laksatifler. Bunlar, bağırsak hareketini teşvik etmek için suyu ince bağırsağa çeker. Magnezyum sitrat, bir tür salin müshildir . Hap şeklinde mevcuttur.
  • Uyarıcı laksatifler. Bağırsak hareketini indüklemek için sindirim sisteminin hareketini hızlandırırlar. Uyarıcı laksatifler , Ex-Lax, Senokot ve Dulcolax gibi marka isimleri altında tabletler, haplar, tozlar, çiğnenebilir ürünler, sıvılar ve fitiller olarak mevcuttur.

Reçetesiz satılan laksatifler birkaç saat içinde etkisini göstermeye başlar veya tam etki göstermesi birkaç gün sürebilir.

Reçetesiz satılan laksatifler kabızlığı hafifletmede çok yardımcı olabilse de, bunları çok sık kullanmak elektrolit bozukluklarına ve vücut tuzları ve minerallerinde değişikliklere neden olabilir.

Düzenlilik elde etmek istiyorsanız, rutininize bazı doğal müshilleri dahil etmeyi deneyin. Reçetesiz ürünlere güvenli ve ucuz alternatifler olabilirler ve minimum yan etkilere sahiptirler.

Doğal müshiller

Chia tohumları

Lif doğal bir tedavidir ve kabızlığa karşı ilk savunma hatlarından biridir.

Bağırsaklarda sindirilmeden hareket eder, dışkıya hacim kazandırır ve düzenliliği teşvik eder.

Araştırmalar, lif alımını artırmanın dışkı sıklığını artırabileceğini ve geçişlerini kolaylaştırmak için dışkıyı yumuşatabileceğini gösteriyor.

Chia tohumları özellikle lif bakımından yüksektir ve sadece 1 onsta 9,8 gram lif içerir .

Esas olarak çözünmeyen lif içerirler, ancak toplam lif içeriğinin yaklaşık %7-15’i çözünür lif içerir.

Çözünür lifler, kabızlığı hafifletmek için daha yumuşak dışkı oluşumuna yardımcı olabilecek bir jel oluşturmak için suyu emer.

Çilek

Çoğu çilek çeşidi lif bakımından nispeten yüksektir, bu da onları hafif bir doğal müshil olarak mükemmel bir seçim haline getirir.

Çilekler 3/4 fincan başına 1.8 gram lif içerir, yaban mersini fincan başına 3,6 gram lif sağlar, böğürtlen fincan başına 8 gramın hemen altında lif içerir.

Amerika Birleşik Devletleri Tarım Bakanlığı (USDA), her 1000 kalori için 14 gram diyet lifi yemeyi önermektedir.

Bu tavsiyelere göre, 2000 kalorilik bir diyet uygulayan bir kişi her gün 28 gram lif tüketecektir.

Meyveler iki tür lif içerir : çözünür ve çözünmez lifler.

Chia tohumlarındaki gibi çözünür lifler, dışkıyı yumuşatmaya yardımcı olan jel benzeri bir madde oluşturmak için bağırsaktaki suyu emerler.

Çözünmeyen lif suyu emmez, ancak vücutta bozulmadan hareket eder ve daha kolay geçiş için dışkı hacmini arttırır.

Diyetinize birkaç çeşit böğürtlen eklemek, lif alımınızı artırmanın ve doğal müshil özelliklerinden yararlanmanın bir yoludur.

Sebzeler

Baklagiller; fasulye, nohut, mercimek, bezelye ve yer fıstığını içeren yenilebilir bir bitki ailesidir.

Baklagiller lif bakımından yüksektir, bu da dışkılamada düzenliliği teşvik edebilir.

Örneğin 1 su bardağı haşlanmış mercimek 14,2 gram lif içerirken, 1 su bardağı nohut 13,7 gram lif sağlar.

Bakliyat yemek, vücudunuzun doğal bir müshil görevi görebilecek bir tür kısa zincirli yağ asidi olan butirik asit üretimini artırmaya da yardımcı olabilir.

Araştırmalar, bütirik asidin sindirim sisteminin hareketini artırarak kabızlığın tedavisine yardımcı olabileceğini gösteriyor.

Aynı zamanda, iltihaplı bağırsak hastalığı gibi bazı sindirim bozuklukları ile ilişkili olabilecek bağırsak iltihabını azaltmak için bir iltihap önleyici madde olarak da işlev görür.

Keten tohumu

Omega-3 yağ asitleri ve yüksek miktarda protein içeren keten tohumu , bunların dışında bir çok sağlıklı bileşen içerir.

Ayrıca keten tohumlarının doğal müshil özellikleri vardır ve hem kabızlık hem de ishal için etkili bir tedavidir.

90 katılımcıyı içeren bir çalışma, keten tohumu ununun kabızlığı gidermede laktulozdan biraz daha etkili olduğunu gösterdi.

Keten tohumu, hem çözünür hem de çözünmez liflerin iyi bir karışımını içerir, bu da bağırsak geçiş süresini azaltmaya yardımcı olur ve dışkıya hacim kazandırır.

3/4 fincan keten tohumu porsiyonu 27.3 gram diyet lifi sağlar.

Bununla birlikte, tipik bir keten tohumu porsiyonu 1 yemek kaşığıdır.

Kefir

Kefir fermente bir süt ürünüdür.

İyileştirilmiş bağışıklık fonksiyonu ve sindirim sağlığı dahil olmak üzere çeşitli sağlık yararları olan bir tür yararlı bağırsak bakterisi olan probiyotikler içerir.

Probiyotikleri gıdalar veya takviyeler yoluyla tüketmek, dışkı tutarlılığını iyileştirirken ve bağırsak geçişini hızlandırıp düzenliliği artırabilir.

2014 yılında yapılan bir araştırma, kefirin kabızlığı olan 20 kişi üzerindeki etkilerini inceledi.

4 hafta boyunca günde 17 ons (500 mL) tükettikten sonra, dışkı sıklığı arttı, kıvam arttı ve müshil kullanımı azaldı.

Hint yağı

Hint fasulyesinden üretilen hint yağı, doğal bir müshil olarak uzun bir kullanım geçmişine sahiptir.

Hint yağı tüketildikten sonra, müshil etkisinden sorumlu olan bir tür doymamış yağ asidi olan risinoleik asit salgılar.

Risinoleik asit, bağırsak hareketini indüklemek için bağırsak kaslarının hareketini artıran sindirim sisteminde spesifik bir reseptörü aktive ederek çalışır.

Yapraklı yeşillikler

Ispanak , lahana gibi yapraklı yeşillikler , düzenliliği artırmak ve kabızlığı önlemek için birkaç farklı şekilde etki ederler.

Birincisi, çok besleyicidirler, yani nispeten az kaloride iyi miktarda vitamin, mineral ve lif sağlarlar.

Örneğin, her bir fincan çiğ lahana, düzenliliği artırmaya yardımcı olmak için 1 gram lif sağlar ve yalnızca yaklaşık 9 kaloriye sahiptir.

Yapraklı yeşillikler de magnezyum açısından zengindir. Magnezyum, birçok müshil türünün ana bileşenidir. Çünkü dışkıların geçmesine yardımcı olmak için bağırsaklara su çekilmesine yardımcı olur

Sinameki

Senna alexandrina bitkisinden elde edilen sinameki, genellikle doğal bir uyarıcı müshil olarak kullanılan bir bitkidir.

Senna, Ex-Lax, Senna-Lax ve Senokot dahil olmak üzere birçok yaygın tezgah üstü üründe bulunur.

Sinamenin kabızlığı giderici etkileri, bitkinin sennoside içeriğine atfedilir.

Sennozitler, bağırsak hareketini uyarmak için sindirim sisteminin hareketini hızlandırarak çalışan bileşiklerdir. Ayrıca dışkı geçişine yardımcı olmak için kolondaki sıvı emilimini arttırırlar.

Elmalar

Elmalar lif bakımından yüksektir ve fincan başına 3 gram lif sağlarlar.

Ayrıca, müshil görevi görebilen bir tür çözünür lif olan pektinle doludurlar.

2014 yılında yapılan bir çalışmada, pektinin kolonda geçiş süresini hızlandırdığını gösterildi. Ayrıca sindirim sağlığını desteklemek için bağırsaktaki faydalı bakteri miktarını artırarak bir prebiyotik görevi gördü.

Zeytin yağı

Bazı araştırmalar, zeytinyağı tüketmenin kabızlığı hafifletmenin etkili bir yolu olabileceğini bulmuştur .

Çalışmalarda, zeytinyağının bağırsak hareketlerini desteklediği ve kabızlık semptomlarını iyileştirdiği gösterilmiştir.

Ravent

Ravent , bazı güçlü müshil özellikleri sağlayan, sennoside A olarak bilinen bir bileşik içerir.

Sennoside A, dışkıdaki su içeriğini düzenleyen bir protein türü olan AQP3 düzeylerini düşürür.

Bu, dışkıyı yumuşatmak ve bağırsak hareketlerini kolaylaştırmak için su emilimini artırarak müshil etkisine yol açar

Ravent ayrıca, her fincanda 2,2 gram lif ile düzenliliği artırmaya yardımcı olacak iyi miktarda lif içerir.

Yulaf kepeği

Yulaf tanesinin dış katmanlarından üretilen yulaf kepeği hem çözünür hem de çözünmez lif bakımından yüksektir, bu da onu doğal bir müshil olarak iyi bir seçim haline getirir.

Aslında, sadece 1 bardak (94 gram) çiğ yulaf kepeği, 14.5 gram lif içerir.

Kuru erik

Kuru erik muhtemelen en iyi bilinen doğal müshillerden biridir.

1 fincan porsiyonda 7.7 gram ile çok miktarda lif sağlarlar. Ayrıca sorbitol olarak bilinen bir tür şeker alkolü içerirler.

Sorbitol, büyük miktarlarda tüketildiğinde müshil görevi görür.

Birkaç çalışma, kuru eriklerin dışkı sıklığını artırabildiğini ve psilyum lifi de dahil olmak üzere diğer doğal müshillerden dışkı kıvamını iyileştirdiğini gösterdi.

Kivi meyvesi

Kivi meyvesinin müshil özelliklerine sahip olduğu ve bu da onu kabızlığı hafifletmenin uygun bir yolu haline getirdiği gösterilmiştir.

Bu çoğunlukla yüksek lif içeriğinden kaynaklanmaktadır. Bir fincan kivi, 5.4 gram lif içerir

Kivi, hem çözünmeyen hem de çözünen liflerin bir karışımını içerir. Ayrıca doğal bir müshil etkisi olduğu gösterilen pektin içerir.

Bağırsak hareketini uyarmak için sindirim sisteminin hareketini artırarak çalışır.

Magnezyum sitrat

Magnezyum sitrat güçlü bir doğal müshildir.

Magnezyum sitratın, magnezyum oksit gibi diğer magnezyum formlarından daha fazla biyoyararlanımı ve vücutta daha iyi emildiği gösterilmiştir.

Magnezyum sitrat, bağırsak yolundaki su miktarını artırır ve bu da bağırsak hareketine neden olur.

Diğer laksatif türleri ile birleştirildiğinde, magnezyum sitratın tıbbi prosedürlerden önce kullanılan geleneksel kolon temizleme rejimleri kadar etkili olduğu gösterilmiştir.

Kahve

Bazı insanlar için kahve tuvaleti kullanma dürtüsünü artırabilir. Kahve, kanıtlar kesin olmasa da, maddelerin sindirim sisteminizden geçmesi için geçen süreyi etkileyebilecek kafein içerir.

Demlenmiş kahve herhangi bir diyet lifi içermez, ancak kabızlığı gidermeye yardımcı olabilecek başka bileşenlere sahiptir. Bir fincan 48 gram demlenmiş kahve, 247 gram su ve 10 mg’ın hemen altında magnezyum içerir. 

Psyllium

Plantago ovata bitkisinin kabuğu ve tohumlarından elde edilen psyllium , müshil özelliklere sahip bir lif türüdür.

Psyllium kabukları sindirilemez ancak büyük miktarda su tutar, bu nedenle dışkı kabartıcı ajan olarak işlev görürler.

Psyllium genellikle güvenli olmasına rağmen, çok miktarda sıvı ile alınmadığında bağırsak tıkanıklığına neden olabilir.

Su

Su, hidratlı kalmak, düzenliliği korumak, kabızlığı önlemek için gereklidir.

Araştırmalar, yeterli miktarda su almanın, dışkının kıvamını artırarak kabızlığı hafifletmeye yardımcı olabileceğini ve geçişi kolaylaştırdığını gösteriyor.

Ayrıca lif gibi diğer doğal müshillerin etkilerini de artırabilir.

Genel sağlık için, her gün yeterli miktarda su almak esastır .

Şeker ikameleri

Bazı şeker ikamelerinin aşırı tüketimi müshil etkisine sahip olabilir.

Bunun nedeni, çoğunlukla emilmeden bağırsaktan geçmeleri, bağırsaklara su çekmeleri ve bağırsaktaki geçişi hızlandırmalarıdır .

Bu süreç özellikle sindirim sisteminde zayıf bir şekilde emilen şeker alkolleri için geçerlidir .

Süt şekerinden elde edilen bir tür şeker alkolü olan laktitol, kronik kabızlığın tedavisinde potansiyel kullanımı açısından araştırılmıştır.

Bazı vaka çalışmaları, başka bir şeker alkolü türü olan sorbitol içeren şekersiz sakızın aşırı tüketimini ishale bile bağlamıştır.

Ksilitol , müshil görevi gören başka bir yaygın şeker alkolüdür.

Genellikle diyet içeceklerde ve şekersiz sakızlarda az miktarda bulunur. Bununla birlikte, büyük miktarlarda tüketirseniz, bağırsak hareketini indükleyebilir veya ishale neden olabilir.

Büyük miktarlarda şeker alkolü eritritol de aynı şekilde müshil bir etki gösterebilir ve bağırsaklara çok miktarda su getirerek bağırsak hareketini teşvik edebilir.

Riskler ve uyarılar

Bazı doğal müshillerin olumsuz yan etkileri olabilir veya risk taşıyabilir. Doğal bir müshil almadan önce, bunlar hakkında doktorunuzla konuşun.

Örneğin, uzun süreli, yüksek doz sinameki kullanımı karaciğer toksisitesi ile ilişkilidir ve psilyum bol miktarda su ile alınmadığında gastrointestinal obstrüksiyona neden olabilir.

Dahası, çok miktarda kahve içmek titremeye, düzensiz kalp ritmine ve hızlı kalp atışına neden olan kafein toksisitesine yol açabilir.

Böbrek fonksiyon bozukluğunuz varsa bazı laksatifler dikkatli kullanılmalıdır.

Laksatifler, aşağıdaki gibi bazı yan etki riski taşırlar:

  • şişkinlik
  • kusma
  • ishal
  • mide bulantısı
  • baş ağrısı
  • normal bağırsak fonksiyonunun kaybı

Diyet lifi gibi bazı doğal laksatifler sağlıklı bir diyetin parçasıdır. Ancak müshil kullanmadan normal bir bağırsak hareketi yapamayacağınızı fark ederseniz, doktorunuzla konuşun. Reçetesiz satılan bir müshilin uzun süreli kullanımı bağırsaklarınızın çalışma şeklini değiştirebilir.

Son Söz

Birçok doğal müshil, dışkı sıklığını artırarak ve dışkı kıvamını iyileştirerek düzenli kalmanıza yardımcı olabilir.

Bu doğal müshilleri kullanmanın yanı sıra, yeterince su içtiğinizden, sağlıklı bir diyet uyguladığınızdan ve düzenli fiziksel aktivite için zaman ayırdığınızdan emin olun.

Bu adımlar kabızlığı önlemeye ve sindirim sisteminizi sağlıklı tutmaya yardımcı olacaktır.

Bizi Takip Edin