Ketozis Nedir ve Sağlıklı mı?

Ketoz, vücuttaki keton seviyelerinin yükselmesidir. Çok düşük karbonhidratlı bir diyet uyguladığınız zamanlar da dahil olmak üzere birçok durumda keton üretimi artar

Normalde vücudunuz enerji için glikoz olarak da adlandırılan kan şekerini kullanmayı tercih eder. Bununla birlikte, ketoz sırasında vücudunuz enerjisinin çoğunu yağlardan üretilen ketonlardan alır

Araştırmalar karışık olsa da, ketozisin epilepsili çocuklarda daha az nöbet, kilo kaybı ve iyileştirilmiş kan şekeri yönetimi gibi çeşitli sağlık yararları olabilir

Bununla birlikte, diyetin uygulanması zor olabilir ve herkes için uygun olmayabilir. Bu nedenle, denemeniz gerekip gerekmediğini merak edebilirsiniz.

Bu makale ketoz, sözde faydaları, olumsuz yanları ve riskleri hakkında bilmeniz gereken her şeyi açıklamaktadır.

ketozis nedir?

Ketoz, kanınızın yüksek konsantrasyonda ketonlara , yani beta-Hidroksibütirat’a sahip olduğu metabolik bir durumdur 

Genellikle açlık, açlık veya çok düşük karbonhidratlı bir diyetin uygulanmasından kaynaklanan glikoz veya kan şekerine sınırlı erişim nedeniyle vücudunuz ana yakıt kaynağı olarak yağ kullanmaya başladığında ortaya çıkar.

Vücuttaki birçok hücre yakıt olarak glikoz kullanmayı tercih eder. Vücudunuz bu hücrelere güç sağlamak için yeterli glikoza sahip olmadığında, insülin hormonu seviyeleri düşer ve yağ asitlerinin vücut yağ depolarından büyük miktarlarda salınmasına neden olur  

Bu yağ asitlerinin çoğu karaciğere taşınır, burada oksitlenirler ve keton cisimleri olarak da adlandırılan ketonlara dönüşürler. Bunlar daha sonra vücutta alternatif bir enerji kaynağı olarak kullanılır  

Yağ asitlerinin aksine, ketonlar kan-beyin bariyerini geçebilir ve glikoz yokluğunda beyniniz için enerji sağlayabilir  

ÖZET

Ketoz, ketonların vücut ve beyin için önemli bir enerji kaynağı haline geldiği metabolik bir durumdur. Karbonhidrat alımı ve insülin seviyeleri düşük olduğunda ortaya çıkar.

Ketozis ve ketojenik diyet

Ketoz durumuna girmek için günde 50 gramdan az , bazen 20 gram kadar az karbonhidrat yemeniz gerekebilir . Ketozise neden olacak tam karbonhidrat alımı kişiye göre değişir  

Bunu başarmak için, aşağıdakiler de dahil olmak üzere karbonhidrat bakımından zengin gıdaların çoğunu diyetinizden çıkarmanız veya büyük ölçüde azaltmanız gerekir:

  • taneler
  • sebzeler
  • patates
  • meyve
  • Şeker
  • şekerli alkolsüz içecekler ve şekerli içecekler
  • ketçap veya barbekü sosu gibi şeker içeren çeşniler ve soslar

Bunu perspektife koymak gerekirse, 1 dilim 2 gram) ekmek kabaca 15 gram karbonhidrat içerirken, 1 su bardağı 86 gram) pişmiş pirinç yaklaşık 53 gram karbonhidrat içerir. , 

İnsanlar, diğer nedenlerin yanı sıra kilo vermek, kan şekeri düzeylerini daha iyi yönetmek veya epilepsi ile ilişkili nöbet insidansını azaltmak için bir keto diyeti izlemeyi seçebilir.

ÖZET

Günde 20-50 gramdan fazla karbonhidrat yiyerek ketozis elde edebilirsiniz. Bu genellikle ketojenik diyet olarak bilinir.

Belirtiler

Kasten ketojenik bir diyet uyguluyorsanız, ketoza ulaşıp ulaşmadığınızı merak edebilirsiniz. İşte bazı yaygın belirti ve semptomlar 

  • aseton adı verilen bir ketonun neden olduğu ağız kokusu
  • kilo kaybı
  • iştah azalması
  • baş ağrısı
  • mide bulantısı
  • bilinç kararması
  • tükenmişlik

Ketozise yeni başlayan bir kişinin baş ağrısı, yorgunluk, mide bulantısı ve mide rahatsızlığı gibi keto gribi olarak bilinen sayısız semptomu yaşaması yaygındır 

Ketozda olduğunuzdan emin olmak için, bir idrar veya kan ölçer kullanarak kan keton seviyenizi kontrol etmek en iyisidir . Kan ketonlarınız litre başına 0,5–3,0 milimol (mmol/L) arasındaysa ketoza ulaştınız.

ÖZET

Ketozun yaygın semptomları arasında ağız kokusu, kilo kaybı, iştah azalması ve geçici yorgunluk veya beyin sisi bulunur. Kan keton seviyenizi test etmek, kesin olarak bilmenin en iyi yoludur.

Sağlık yararları

Özellikle uzun vadede ketozda olmanın bazı potansiyel sağlık yararları vardır. Yine de, tüm uzmanların aynı fikirde olmadığını ve birçoğunun daha yüksek kaliteli araştırmalar gerektirdiğini belirtmekte fayda var  

Epilepsi

Epilepsi, tekrarlayan nöbetlerle karakterize bir beyin hastalığıdır. Nörolojik bir durumdur ve dünya çapında yaklaşık 50 milyon insanı etkiler  

Epilepsili çoğu kişi nöbetlerini yönetmek için ilaç kullanır, ancak bu tedavi seçeneği insanların yaklaşık %30’unda etkisizdir

1920’lerin başında, ketojenik diyet, ilaç tedavisine yanıt vermeyenlerde epilepsi tedavisi olarak tanıtıldı (

Diyet öncelikle çocuklarda kullanılmıştır. Epilepsili hem çocuklarda hem de yetişkinlerde yapılan birçok çalışma, nöbetleri önemli ölçüde azaltabileceğini ve hatta bazen remisyona neden olabileceğini bulmuştur (, ,  , 

Bununla birlikte, diyetin uzun vadede takip edilmesi zordur ve genellikle geleneksel tedavilere yanıt vermeyen kişiler için ayrılmıştır.

Kilo kaybı

Son yıllarda, ketojenik diyet, kilo vermeyi teşvik etme potansiyeli nedeniyle popülaritesini artırdı  ,  , 2

Çok düşük karbonhidratlı bir diyet yerken, vücudunuz kendini beslemek için karaciğerde üretilen yağdan türetilen ketonlara güvenir. Zamanla, bu anlamlı kilo ve yağ kaybına yol açabilir  2

Dahası, insanlar ketozise atfedilen ketojenik bir diyette daha az aç ve daha tok hissetme eğilimindedir . Bu nedenle, diyeti uygularken kalori saymak genellikle gereksizdir , 2 , 2

Bununla birlikte, uzun vadeli başarı için sıkı sıkıya bağlılığın kritik olduğu yaygın olarak kabul edilmektedir. Bazı kişiler ketojenik diyete bağlı kalmayı kolay bulabilirken, diğerleri bunu sürdürülemez bulabilir.

Ayrıca bazı araştırmaların keto diyetinin kilo vermenin en iyi yolu olmayabileceğini öne sürdüğünü de belirtmekte fayda var.

Örneğin, bir inceleme, kilo vermeyi diğer diyetlerden daha fazla teşvik etmediği sonucuna varmıştır. Ayrıca, diyabet gibi metabolik bozuklukları olan kişiler için muhtemelen belirli avantajları olmadığını buldular

2 tip diyabet

Ketojenik diyetin ardından diyabetlilere fayda sağlanabilir.

Araştırmalar, ketojenik bir diyetin, tip 2 diyabetlilerde kan şekeri düzeylerini yönetmek için etkili bir strateji olduğunu göstermiştir  2 , 2 , 2

Tip 1 diyabetliler için de etkili olabilir ,  , 3

Ancak yine de, ketojenik diyete bağlı kalmak uzun vadede zor olabilir, bu nedenle bu durumdaki birçok insan için uygun bir strateji olmayabilir. Ek olarak, sizi daha fazla hipoglisemi veya düşük kan şekeri seviyeleri riskine sokabilir.

Sonuç olarak, bir sağlık uzmanıyla yakın çalışmak önemlidir. Sağlığınıza, yaşam tarzınıza ve tercihlerinize uygun diyabetinizi yönetmenin bir yolunu bulmanıza yardımcı olabilirler.

ÖZET

Ketojenik diyet, epilepsi, tip 2 diyabet ve kiloyu yönetmek için etkili bir strateji olabilir. Bununla birlikte, diyetin uzun vadede takip edilmesi zordur ve herkes için uygun olmayabilir.

Dezavantajlar ve riskler

Ketojenik diyet bazı faydalar sağlasa da, birçok yan etkiyi tetikleyebilir ve herkes için uygun değildir.

Kısa süreli yan etkiler baş ağrısı, yorgunluk, kabızlık, dehidrasyon ve ağız kokusudur. Bunlar genellikle diyete başladıktan birkaç gün veya hafta sonra kaybolur  3

Diyet ayrıca böbrek taşı, yüksek LDL (kötü) kolesterol ve besin eksiklikleri geliştirme riski ile ilişkilidir  , 3 , 3 , 3 , 3

Dahası, diyet oldukça kısıtlayıcı olduğu için yeme bozukluğu öyküsü olanlar için uygun olmayabilir. Ayrıca, sosyal ortamlarda yemek seçenekleri genellikle sınırlı olduğundan, böyle katı bir diyetin ardından bazıları için sosyal olarak tecrit edilmiş hissedilebilir

Düşük karbonhidrat veya keto diyeti uygulayan emziren annelerde potansiyel olarak yaşamı tehdit eden bir durum olan ketoasidoz raporlarının bulunduğunu da belirtmek önemlidir. Emziriyorsanız, bu diyeti denemeden önce bir sağlık uzmanıyla konuşun , 3

Hipoglisemik veya kan şekerini düşürücü ilaçlar alan kişiler, ilaç ihtiyaçlarını azaltabileceğinden ketojenik bir diyet denemeden önce bir sağlık uzmanına danışmalıdır , 3

Bazen ketojenik diyetler lif bakımından düşüktür. Bu nedenle, sindirim sağlığını korumak ve kabızlığı önlemek için bol lifli, düşük karbonhidratlı sebzeler yemek iyi bir fikirdir

Son olarak, bazı insanlar ketojenik diyetten hoşlanırken, çoğu insan için gerekli değildir. Eğer istemiyorsanız, kilo vermek veya şeker hastalığınızı yönetmek için diyeti denemenize gerek yok.

Çok düşük karbonhidratlı bir diyete geçmekle ilgileniyorsanız, sizin için uygun olmaması durumunda önce bir sağlık uzmanına danışın

ÖZET

Ketojenik diyet herkes için uygun veya güvenli değildir. Ketojenik diyete başlamadan önce, sağlık uzmanınıza danışın.

Son Söz

Ketoz, ketojenik bir diyet uygulayarak elde edebileceğiniz metabolik bir durumdur.

Ketozun olası faydaları arasında kilo kaybı, gelişmiş kan şekeri yönetimi ve epilepsili çocuklarda nöbetlerin azalması sayılabilir.

Bununla birlikte, ketozu tetiklemek için katı bir ketojenik diyet uygulamak zor olabilir ve baş ağrısı, mide rahatsızlığı, dehidrasyon ve ağız kokusu gibi istenmeyen kısa süreli yan etkilere yol açabilir.

Uzun vadeli yan etkiler arasında böbrek taşları, artan LDL (kötü) kolesterol ve besin eksiklikleri sayılabilir.

Ketojenik diyet bazı insanlar için keyifli ve faydalı olabilirken, bazıları için olmayabilir. Bu nedenle, denemeden önce bir sağlık uzmanıyla konuşun.