Kivinin sağlığa faydaları nelerdir?

Kivinin sağlığa faydaları

Kivinin sağlığa faydaları nelerdir?
Kivinin sağlığa faydaları nelerdir?

Kivi veya Çin bektaşi üzümü adı verilen meyve başlangıçta Çin’de yabani olarak büyüdü. Kivi, besin açısından yoğun bir besindir – besin açısından zengin ve kalorisi düşüktür.

Bir bilim insanı 1904’te Çin’den tohumlarla döndükten sonra Yeni Zelanda’ya gitti. Yeni Zelandalılar sonra ona “kivi” adını verdiler.

Kivi, yüksek C vitamini içeriği nedeniyle sağlıklı bir gıda olarak ünlenmiştir , ancak meyve diğer besinler açısından da zengindir. Bunlar kan basıncını düşürmeye , yara iyileşmesini hızlandırmaya, bağırsak sağlığını korumaya ve daha pek çok şeye yardımcı olabilir.

Aşağıda, diyete kivi eklemenin potansiyel yararları ve riskleri hakkında daha fazla bilgi edinebilirsiniz.

kivinin faydalari ve zararlari nelerdir
Kivinin sağlığa faydaları nelerdir?

Kivinin olası sağlık yararları

Kivi ve diğer meyveler, besin içerikleri nedeniyle bir dizi sağlık yararı sağlarlar. Kivi iyi bir C vitamini, antioksidan ve lif kaynağıdır.

Antioksidanlar – C vitamini, kolin, lutein ve zeaksantin dahil – serbest radikallerin vücuttan atılmasına yardımcı olur. Serbest radikaller, vücudun metabolizma ve diğer süreçler sırasında ürettiği kararsız moleküllerdir.

Çok fazla serbest radikal birikirse, hücre hasarına neden olan oksidatif strese neden olabilir. Bu hasar kalp hastalığı veya kanser gibi sorunlara yol açabilir . Antioksidanlar, serbest radikalleri ortadan kaldırarak vücudun korunmasına yardımcı olabilirler.

Kivideki besinler bir kişiye aşağıdaki şekillerde fayda sağlayabilir.

Sağlıklı bir cilt

C vitamini cilt de dahil olmak üzere vücuttaki hücreler ve organlarda önemli bir bileşen olan kolajen üretimine katkıda bulunur . Vitamin ayrıca vücudun yaraları iyileştirme yeteneğini de artırır.

2019 yılında yapılan bir araştırma, oral kolajen takviyeleri almanın cilt elastikiyetini ve nemini artırmaya ve kırışıklıkları azaltmaya yardımcı olabileceğini buldu. Takviye almak, kivide C vitamini tüketmekle aynı şey değildir, ancak meyveyi yemek yine de cildin sağlıklı kalmasına yardımcı olabilir.

Bir kivi 69 gram (g) 64 miligram (mg) C vitamini sağlar. Bu, bir yetişkinin günlük C vitamininin %71-85’ini karşılar.

Kivi ayrıca E vitamini veya tokoferol sağlar. E vitamininin antioksidan özellikleri ve cildi güneş hasarından korumaya yardımcı olma özelliği, cilt bozukluklarını önlemeye yardımcı olabilir.

Daha iyi bir uyku

2011 yılında yapılan bir çalışmada , uyku sorunları olan yetişkinlerde kivinin uyku kalitesi üzerindeki etkileri incelenmiştir. Araştırmacılar, kivi yemenin uykuyu iyileştirdiğini buldular.

Bilim adamları, bu yararın kivinin antioksidan ve serotonin içeriğinden kaynaklanabileceğini öne sürdüler .

Kalp sağlığı ve tansiyon

Kivi , tümü kalp sağlığını destekleyebilecek lif, potasyum ve antioksidanlar içerir.

Amerikan Kalp Birliği (AHA) ilave tuzu ya da sodyum tüketimini azaltarak bunların potasyum alımını artırmak için teşvik eder.

Potasyum kan damarlarını gevşeterek kan basıncını yönetmeye yardımcı olur ve düşük tansiyonu olan kişilerin kardiyovasküler hastalık geliştirme olasılığı daha düşüktür.

Bir kivi yaklaşık 215 mg potasyum içerir ve bir yetişkinin günlük ihtiyacının yaklaşık %5’i dir

Kivi’nin lif içeriği de kardiyovasküler sağlığa fayda sağlayabilir. 2017 yılında yayınlanan bir çalışmada, yüksek miktarda lif tüketen kişilerin kardiyovasküler hastalık geliştirme riskinin daha düşük olduğu bulundu. Ayrıca daha az düşük yoğunluklu lipoproteine ​​veya “kötü” kolesterole sahip olma eğilimindedirler .

Bir kivi yaklaşık 2 gr  lif sağlar ve bir yetişkinin günlük ihtiyacının %6-9’udur.

kivinin faydalari
Kivinin sağlığa faydaları nelerdir?

Kanser önleme

Ulusal Kanser Enstitüsü, vücuttaki yüksek düzeydeki serbest radikallerin, çeşitli kanser türleriyle sonuçlanabilecek DNA’ya zarar verebileceğine dikkat çekiyor.

Kivi serbest radikallerin vücuttan atılmasına yardımcı olan bir dizi antioksidanlar içerir. Bu, meyvenin kanseri önlemeye yardımcı olabileceği bir yoldur.

Ek olarak, Araştırmalar Özellikle meyve ve tahıllardan elde edilen lifler olmak üzere bol miktarda lif tüketen kişilerin, az lif tüketenlere göre kolorektal kanser geliştirme olasılığının daha düşük olduğunu göstermiştir .

Kivinin sağlığa faydaları – Kabızlık önleme

Sağlıklı insanlar kivi yediğinde, ince bağırsaklarının suyu daha iyi tutabildiği ve bu da daha fazla dışkı sıklığına ve daha yumuşak dışkı kıvamına yol açtığı sonucuna varmıştır.

Kivinin sağlığa faydaları – Anti-inflamatuar etkiler

Kiwellin ve Kissper, kivi meyvesinde bulunan ve anti-inflamatuar özelliklere sahip olabilen proteinlerdir.

Laboratuvar bulguları Kissper’ın insan bağırsaklarındaki iltihabı yönetmeye yardımcı olabileceğini belirtmişlerdir .

Hamilelik sırasında

Kivi meyvesi hücre bölünmesi için gerekli olan folat içerir. Hamilelik sırasında doktorlar , fetüsü nöral tüp anormallikleri gibi gelişimsel sorunlardan koruyabileceği için kadınlara ek folat almalarını tavsiye eder .

Kivinin sağlığa faydaları – Kemik sağlığı

Kivi , tümü kemik sağlığına katkıda bulunan K vitamini ve eser miktarda kalsiyum ve fosfor içerir. Yeterli K vitamini alımı osteoporozun önlenmesine yardımcı olabilir .

K vitamini de kanın pıhtılaşmasında önemli bir rol oynar.

Kivi Besin içerikleri

Aşağıdaki tablo, belirli besin maddelerinin miktarlarını göstermektedir.

Besin1 kivi içindeki miktar (69 g)Günlük yetişkin gereksinimi
Enerji ( kalori )42.11.600–3.000
Karbonhidratlar (g)10.1, 6.2 g şeker dahil130
lif (g)2.122.4–33,6
Kalsiyum (mg)23.51.000–1.300
Magnezyum (mg)11.7310–420
Fosfor (mg)23.5700–1,250
Potasyum (mg)2154.700
Bakır (mcg)90890–900
C vitamini (mg)6465-90
Folat (mcg)17.2400
Beta karoten (mcg)35.9Veri yok
Lutein ve zeaksantin (mcg)84.2Veri yok
E vitamini (mg)1.015
K vitamini (mcg)27.875–120

Kivi ayrıca az miktarda demir, A vitamini ve folat dışında vitaminler içerir.

Nasıl Yemeliyiz?

Kiviyi diyete dahil etmek için bazı ipuçları:

  • Olgun bir kiviyi ikiye bölerek, kabuğunu açık bırakarak ve her yarısını bir kaşıkla yiyerek kivi kapları yapın.
  • Kivi, ananas, mango ve çilek parçaları ile bir meyve kokteyli yapın .
  • Kivi, ıspanak, elma ve armut ile yeşil bir smoothie veya meyve suyu yapın.
  • Kivi dilimlerini dondurun ve sıcak bir günde atıştırmalık veya tatlı olarak yiyin.
  • Ispanak, ceviz, kuru kızılcık, doğranmış elma, beyaz peynir ve hafif salata sosundan oluşan bir salataya doğranmış kivi ekleyin.

Kivi sağlık riskleri

Kivideki bazı besinler ilaçlarla etkileşime girebilir veya başka olumsuz etkilere neden olabilir.

Beta blokerler

Doktorlar genellikle bu ilaçları kalp hastalığı olan kişiler için reçete eder.

Beta blokerler kanda potasyum düzeylerinin yükselmesine neden olabilir, bu nedenle bu tür ilaçları alan kişiler potasyum alımlarını izlemelidir.

Böbrek sorunları

Çok fazla potasyum tüketmek, böbrekleri düzgün çalışmayan kişiler için de zararlı olabilir.

Böbrekler fazla potasyumu kandan uzaklaştıramazsa, yaşamı tehdit eden komplikasyonlar ortaya çıkabilir.

Kan incelticiler

Kardiyovasküler hastalık riski taşıyan kişiler, varfarin (Coumadin) gibi kan sulandırıcı ilaçlar alabilir.

Kivi, kan sulandırıcıların etkisine müdahale edebilen önemli miktarda K vitamini içerir. Bu ilaçları kullanan herkes, K vitamini içeren gıdaların alımını artırmadan önce bir doktora danışmalıdır.

Alerji

Kivi yedikten sonra kurdeşen , kızarıklık veya şişlik gelişen herkes tıbbi yardım almalıdır.

Şiddetli bir reaksiyon, yaşamı tehdit edebilen anafilaksiye yol açabilir . Kivi, iyi bir C vitamini ve antioksidan kaynağıdır. Sağlıklı bir atıştırmalık yapabilir, beslenme çantasına koyması kolay olabilir ve tatlı yemeklere ve salatalara lezzet katabilir.

Kiviler ayrıca Çevresel Çalışma Grubu’nun böcek ilacı içerme olasılığı en düşük gıdaların 2019 Temiz 15 meyve listesinde yer alıyor.

Trendyol, Hepsiburada ve diğer pazaryerlerindeki mağazalarımızdan da alışveriş yapabilirsiniz.

trendyol logo69dbe8fc89fa4d5aa7a729de701665d3