Laktoz intoleransı 101

Yemekten kısa bir süre sonra midenizde önsezili bir gurultu hissettiyseniz, laktoz intoleransı olup olmadığınızı merak etmiş olabilirsiniz.

Laktoz, süt ürünlerinde bulunan bir şeker türüdür. Bazı insanlar onu düzgün bir şekilde sindiremezler, bu da süt alımından sonra hoş olmayan sindirim semptomlarına yol açar.

Bu makale, laktoz intoleransının ne olduğunu ve nasıl teşhis ve tedavi edildiğini gözden geçirmektedir.

Laktoz intoleransı nedir?

Laktoz intoleransı, süt ürünlerindeki ana karbonhidrat olan laktozun sindirilememesinden kaynaklanan bir sindirim bozukluğudur. Çok yaygındır, en azından dünyanın yetişkin nüfusunun yaklaşık üçte ikisini etkiler

Bu durum, vücudunuz laktozu sindirmek için ihtiyaç duyduğunuz laktaz enzimini yeterince yapmazsa oluşur

Laktoz intoleransı olan kişiler, süt ürünleri tüketirken yaşam kalitelerini olumsuz yönde etkileyebilecek sindirim sorunları yaşarlar.

Bu semptomlar şişkinlik, ishal ve karın kramplarını içerir.

Zamanla laktoz intoleransı geliştirebilir misiniz?

Laktoz anne sütünde bulunur ve hemen hemen herkes onu sindirme yeteneği ile doğar. Bununla birlikte, herhangi bir yaşta, hatta yetişkinliğe kadar laktoz intoleransı geliştirebilirsiniz

Birkaç tür laktoz intoleransı vardır ve bunlar farklı faktörlerden kaynaklanabilir. Bununla birlikte, tüm laktoz intoleransı, laktaz enzimindeki bir eksiklik ile karakterize edilir.

ÖZET

Laktoz intoleransı, süt ürünlerindeki ana karbonhidrat olan laktozun sindirilememesidir. Bağırsaklarınızdaki laktaz enziminin üretiminin azalmasından kaynaklanır.

Laktoz intoleransının belirtileri

Düzgün yönetilmezse, laktoz intoleransı ciddi sindirim sorunlarına neden olabilir. Bu semptomlar yemekten 30-60 dakika sonra ortaya çıkabilir.

En sık görülen semptomlar

  • şişkinlik
  • karın krampları
  • gaz
  • ishal
  • mide bulantısı

Bazı insanlar ayrıca acilen tuvalete gitme, kusma, alt karın ağrısı ve kabızlık yaşarlar.

İshal, ince bağırsağınızda sindirilmeyen laktoz nedeniyle oluşur ve bu da suyun sindirim sisteminize taşınmasına neden olur

Kolonunuza ulaştığında, laktoz bağırsaklarınızdaki bakteriler tarafından fermente edilir ve kısa zincirli yağ asitleri (SCFA’lar) ve gaz oluşturur. Bu şişkinlik, gaz ve ağrıya neden olur

Semptomların şiddeti, ne kadar laktoz tolere edebildiğinize ve ne kadar yediğinize bağlı olarak değişir.

Neyse ki, bu belirtiler sadece kısa bir süre sürer. Ayrıca, çok miktarda laktoz tüketmediğiniz veya laktoz intoleransının neden olduğu sindirim tahrişiyle kötüleşen başka bir durumunuz olmadıkça, genellikle etkilenmezsiniz.

ÖZET

Laktoz intoleransı şişkinlik, gaz, karın krampları ve ishal gibi sindirim sorunlarına neden olabilir.

Laktoz intoleransının nedenleri ve türleri

Laktoz, basit şekerler olan glikoz ve galaktozdan oluşur.

Laktozu glikoz ve galaktoza parçalamak için laktaz enzimine ihtiyacınız var, vücudunuz daha sonra enerji için kan dolaşımınıza emer.

Yeterli laktaz olmadan, laktoz sindirilmeden bağırsağınızda hareket eder ve sindirim semptomlarına neden olur. Yine de, laktaz eksikliğinin birden çok nedeni vardır

İşte farklı laktoz intoleransı türleri.

Birincil laktoz intoleransı

Birincil laktoz intoleransı – en yaygın tip – yaşla birlikte laktaz üretimindeki azalmadan kaynaklanır. Bu nedenle, zamanla laktozu emme yeteneğinizi kaybedersiniz  

Laktoz intoleransının bu formu, bazı popülasyonlarda diğerlerinden daha yaygın olduğu için kısmen genetik olabilir.

Araştırmalar, bu durumun Kuzey Avrupa halkının %10’dan azını, Latin ve Orta Doğu halkının yaklaşık %50’sini ve Afrika ve Asya halkının %80-99’unu etkilediğini tahmin ediyor

İkincil laktoz intoleransı

İkincil laktoz intoleransı, laktazın üretildiği ince bağırsağı etkileyen başka bir durumun sonucu olarak gelişir. Bunun nedeni, bağırsağınızın duvarındaki iltihaplanmanın laktaz üretiminde geçici bir düşüşe yol açabilmesidir  

Sekonder laktoz intoleransının olası nedenleri arasında Crohn hastalığı, çölyak hastalığı , kemoterapi, ülseratif kolit ve yaşlanma yer alır.

Konjenital laktoz intoleransı

Yenidoğanlarda konjenital laktoz intoleransı mevcuttur . Bu durumun nadir görülen, kalıtsal bir türüdür ve her iki ebeveyn de doğuştan laktoz intoleransı için belirli bir gen mutasyonuna sahip olmalıdır. , 

Bu bebekler anne sütünün laktoz içeriği nedeniyle emziremezler ve bu durum çabuk yakalanmazsa ölümcül bile olabilir. Yan etkiler şiddetli ishal ve yüksek kalsiyum seviyelerini içerebilir  

Bu durum da ömür boyu  

Gelişimsel laktoz intoleransı

Gelişimsel laktoz intoleransı bebeklerde de görülür. Genellikle sadece sindirim sistemi tam olarak gelişmeden doğan prematüre bebeklerde görülür ve sindirim sıkıntısı gibi semptomlara neden olur. , 

Bu durum genellikle bebek büyüdükçe kendi kendine düzelir, ancak bu arada bebeğinizin anne sütü yerine laktoz içermeyen mamaya ihtiyacı olabilir

Risk faktörleri

Bazı kişilerde laktoz intoleransı riski artmış olabilir. Dikkat edilmesi gereken risk faktörleri aşağıdakilere sahip olmayı içerir

  • Asya veya Afrika mirası
  • tıbbi bir sindirim problemleri veya hastalığı öyküsü
  • laktoz intoleransı olan akrabalar

ÖZET

Laktoz intoleransı tipik olarak yaşlandıkça azalan laktaz seviyelerinin neden olduğu birincil veya ince bağırsağınızı etkileyen başka bir durumun neden olduğu ikincil olarak sınıflandırılır. Nadir durumlarda, bu durum bebekleri de etkileyebilir.

Laktoz intoleransı için testler

İşte doktorunuzun sizi laktoz intoleransı için test edebileceği yollar

  • Hidrojen nefes testi. Bu test, laktoz alımından sonra nefesinizdeki hidrojeni ölçer. Yüksek miktarda hidrojen, laktoz intoleransı ile ilgili olabilecek ancak aynı zamanda başka sorunlardan da kaynaklanabilecek sindirim sorunlarına işaret eder.
  • Laktoz tolerans testi. Bu test, laktoz alımından sonra kan şekerinizi ölçer. Laktoz intoleransınız varsa, vücudunuz laktozu parçalayamadığı için kan şekeri seviyeleriniz etkilenmeyecektir.
  • Genetik test. Bu test, laktoz intoleransının genetik nedenlerini kontrol eder, ancak ikincil laktoz intoleransı olan kişiler yanlış bir negatif alabilir.
  • Jejunal fırça sınırında laktaz aktivitesi. Bu invaziv ve pahalı yöntem, ince bağırsağınızın bir parçası olan, ancak laktaz aktivitesini değerlendirmenin kesin bir yolu olan jejunal fırça sınırının biyopsisini gerektirir.
  • Dışkı asitlik testi. Genellikle bebekler ve bebekler için kullanılan bu test, laktoz intoleransı vakalarında daha düşük pH’a sahip olan dışkı asidi seviyelerini ölçer

Laktoz intoleransınız olduğunu düşünüyorsanız, kendiniz de bir eliminasyon testi yapabilirsiniz . Bunu yapmak için, en az 2 hafta boyunca laktozu diyetinizden çıkarın, ardından herhangi bir sindirim semptomu yaşayıp yaşamadığınızı görmek için tekrar süt ürünleri verin.

Bir eliminasyon testi, laktozu sindirmekte sorun yaşayıp yaşamadığınızı anlamanıza yardımcı olabilirken, bir sağlık uzmanından resmi bir teşhis istemek, semptomlarınız başka bir durumdan kaynaklanıyorsa, süt ürünlerini diyetinizden gereksiz yere çıkarmaktan kaçınmanıza yardımcı olabilir.

ÖZET

Doktorunuz laktoz intoleransını kontrol etmek için birkaç test arasından seçim yapabilir. Aksi takdirde, kendiniz bir eleme testi deneyebilirsiniz.

Süt ürünleri tüketmeden süt ürünleri nasıl alınır?

Süt ve sütten yapılan tüm ürünleri içeren süt ürünleri son derece besleyicidir.

Aslında, süt ürünleri alımı, daha yüksek kemik mineral yoğunluğu ile bağlantılıdır, bu da yaşlandıkça kemik kırılma riskinizi azaltmanıza yardımcı olabilir  

Bununla birlikte, laktoz intoleransı olan kişilerin süt ürünleri alımını azaltması veya ortadan kaldırması gerekebilir, bu da onları potansiyel olarak kalsiyum gibi temel besinlerden yoksun bırakır.

Süt ürünleri mükemmel kalsiyum kaynaklarıdır, ancak süt ürünleri yemek sağlığınız için kritik değildir. Kalsiyum oranı yüksek diğer yiyecekleri yediğiniz sürece, süt içermeyen çok sağlıklı bir diyet uygulayabilirsiniz.

Bazı iyi süt ürünü olmayan kalsiyum kaynakları şunları içerir:

  • Kalsiyum takviyeli gıdalar. Kalsiyum takviyeli gıdalar arasında meyve suları, ekmekler ve badem, soya ve yulaf sütü gibi süt ürünü olmayan sütler bulunur. Sadece 1 bardak 40 mL) kalsiyum takviyeli portakal suyu, bu mineral için Günlük Değerin (DV) %27’sini sağlar
  • Kemikli balık. Sardalya, somon veya beyaz yem gibi kemikli konserve balıklar kalsiyum bakımından yüksektir. Sadece 85 gram kemikli konserve somon balığı günlük ihtiyacın %14’ünü sağlar.
  • Yüksek kalsiyumlu bitki besinleri. Lahana ve brokoli gibi birçok bitkisel gıda makul miktarda kalsiyum içerir. Sadece 1/2 fincan 13 gram) haşlanmış ıspanak, kalsiyum için günlük ihtiyacın %9’unu sağlar

Kalsiyum takviyeli meyve suları ve süt ürünü olmayan sütler için, kalsiyum dibe çökebileceğinden, kullanmadan önce kartonu salladığınızdan emin olun.

Ayrıca, bitkisel gıdalardan alınan kalsiyumun, fitat ve oksalat gibi antinütrientlerin varlığı nedeniyle genellikle zayıf bir şekilde emildiğini unutmayın.

ÖZET

Süt ürünleri tüketmeden yeterli kalsiyum almanın birçok yolu vardır. Kalsiyum takviyeli yiyecekler, kemikli konserve balıklar ve koyu yeşil yapraklı sebzelerin tümü kalsiyum sağlar.

Hangi gıdalar laktoz içerir?

Laktoz hemen hemen tüm süt ürünlerinde ve süt içeren gıdalarda bulunur.

Süt ürünleri

Aşağıdaki süt ürünleri laktoz içerir

  • inek sütü (her çeşit)
  • keçi sütü
  • peynir (sert ve yumuşak peynirler dahil)
  • dondurma
  • yoğurt
  • krem
  • yarı yarıya
  • Tereyağı

Yukarıdaki gıdalardan bazıları diğerlerinden daha fazla laktoz içerir. Örneğin, peynirin laktoz içeriği, çeşidine bağlı olarak önemli ölçüde değişir. Brie gibi yumuşak peynirler laktoz bakımından yüksek olma eğilimi gösterirken, Parmesan gibi sert peynirler sadece küçük miktarlarda içerir

Bazen laktoz içeren yiyecekler

Bir içerik olarak bir tür süt içeren gıdalar ayrıca aşağıdakileri içeren laktoz içerebilir:

  • makarna alfredo gibi kremalı sos ile yapılan yemekler
  • bisküvi ve kurabiye
  • haşlanmış tatlılar ve şekerler gibi çikolata ve paketlenmiş ikramlar
  • ekmekler ve unlu mamuller
  • Kekler
  • kahvaltılık gevrekler
  • hazır çorbalar ve soslar
  • önceden dilimlenmiş jambon ve sosis gibi işlenmiş etler
  • hazır yemekler
  • makarna sosları ve sosları
  • patates cipsi, fındık ve aromalı ekmeği
  • tatlılar ve kremalar

Bu nedenle, laktoz intoleransınız varsa, paketlenmiş gıdaların içerik listesini dikkatlice kontrol etmek en iyisidir .

Eklenen süt için diğer isimler

İçindekiler listesini okuyarak bir ürünün süt içerip içermediğini kontrol edebilirsiniz. Eklenen süt veya süt ürünleri şu şekilde etiketlenebilir:

  • Süt
  • süt katıları
  • süt tozu
  • kesilmiş sütün suyu
  • Peynir altı suyu proteini
  • süt kazein
  • lor
  • süt şeker
  • yağlı süt
  • peynir
  • maltlı süt
  • kuru süt katıları
  • Ekşi krema
  • peynir altı suyu proteini konsantresi
  • süt yan ürünleri

Laktozsuz alternatifler

Laktoz içeren çoğu gıda için laktoz içermeyen alternatifler mevcuttur.

Bazı süt ürünleri, genellikle üretim sırasında glikoz ve galaktoza parçalanan laktozun uzaklaştırılmasıyla laktozsuz hale getirilebilir. , 

Kendi başlarına, bu basit şekerler doğal olarak laktozdan daha tatlıdır ve laktozsuz sütlere geleneksel versiyonlardan biraz daha tatlı bir tat verir (

Laktozsuz süt ürünlerinin çoğu belirgin bir şekilde “laktozsuz” olarak etiketlenmiştir. Lactaid sadece bir saygın markadır.

Badem sütü , hindistancevizi yoğurdu, soya dondurması ve kaju peyniri gibi bitki bazlı süt ürünleri de doğal olarak laktoz içermez.

ÖZET

Tüm geleneksel süt ürünleri bir miktar laktoz içerir. Laktoz intoleransınız varsa, üretilen gıdaların etiketini kontrol etmeniz de önemlidir.

Laktoz intoleransı için tedavi seçenekleri

Süt ürünlerinden vazgeçmek istemiyorsanız, birkaç doğal tedavi laktoz intoleransını hafifletebilir.

enzim takviyeleri

Enzim takviyeleri vücudunuzun laktozu sindirmesine yardımcı olabilir.

Bununla birlikte, bu ürünlerin etkinliği, fark edilebilir bir etkiden, daha uygun hidrojen nefes testi sonuçlarıyla laktoz intoleransı semptomlarının azalmasına kadar geniş ölçüde değişebilir  

Diğerleri, hidrojen nefes testi sonuçlarında herhangi bir değişiklik olmaksızın azaltılmış semptomlar yaşayabilir ve bu, bir plasebo etkisi olduğunu düşündürür  

Bu nedenle, bu takviyeleri denemeden önce bir doktora danışmak en iyisi olabilir.

Laktoza maruz kalma

Laktoz intoleransınız varsa, düzenli olarak laktoz tüketmek vücudunuzun buna uyum sağlamasına yardımcı olabilir

Şimdiye kadar, bu stratejiyle ilgili çalışmalar sınırlıdır, ancak ilk sonuçlar olumlu işaretler göstermektedir.

Düzenli laktoza maruz kalma yoluyla, bağırsak mikrobiyotanız, vücudunuzun kendisinde bir laktaz eksikliği olmasına rağmen, laktoz intoleransı semptomlarını hafifletmek için kendi başına yeterli laktaz üretebilir

Bu yöntemde tutarlılık önemlidir ve tam yağlı süt gibi yüksek yağlı süt en iyi seçim olabilir çünkü vücudunuz onu daha yavaş sindirir ve potansiyel olarak bağırsak bakterilerinize laktozu sindirmek için daha fazla zaman verir  

Yine de, daha fazla araştırma gereklidir.

Probiyotikler ve prebiyotikler

Probiyotikler sağlık yararları sağlayan mikroorganizmalardır, prebiyotikler ise bu mikroorganizmalar için besin işlevi gören ve bağırsaklarınızdaki faydalı bakterileri besleyen lif türleridir.

Çoğu çalışma küçük olmasına rağmen, hem probiyotiklerin hem de prebiyotiklerin laktoz intoleransı semptomlarını azalttığı gösterilmiştir. , 

Bazı probiyotik ve prebiyotik türleri diğerlerinden daha etkili olabilir. En faydalı probiyotiklerin genellikle probiyotik yoğurtlarda ve takviyelerde bulunan Bifidobacteria ve Lactobacillus suşları olduğu düşünülmektedir.

ÖZET

Laktoz intoleransını hafifletmek için enzim takviyeleri, laktoza maruz kalma ve probiyotik takviyeleri dahil olmak üzere çeşitli taktikler deneyebilirsiniz. Yine de, bu stratejilerin her biri hakkında daha fazla araştırmaya ihtiyaç vardır.

Hala laktoz intoleransı olan süt ürünleri yiyebilir misiniz?

Tüm süt ürünleri laktoz içerir, ancak bu, laktoz intoleransınız varsa bunların tamamen yasak olduğu anlamına gelmez.

Bu durumdaki çoğu insan az miktarda laktozu tolere edebilir. Örneğin, bazı insanlar çayın içine bir damla süt sığabilir ama bir kase mısır gevreğinden alacağınız miktarı değil.

Laktoz intoleransı olan kişilerin gün boyunca 18 grama kadar laktozu tolere edebileceği düşünülmektedir. Aslında araştırmalar, birçok insanın bir oturuşta yaklaşık olarak 1 bardak 40 mL) sütteki miktar olan 12 grama kadar tolere edebildiğini ortaya koyuyor  

Bazı süt ürünleri, normal porsiyonlarında yenildiğinde doğal olarak laktoz bakımından düşüktür. Örneğin, tereyağı sadece eser miktarda laktoz içerir

Parmesan, çedar ve İsviçre gibi belirli peynirler de 28 gramlık porsiyon başına 1 gramdan daha az laktoz içerir. Genel olarak, sert peynirlerin laktoz oranı yumuşak peynirlerden daha düşüktür   ,  , 1

İlginç bir şekilde, yoğurt , laktoz intoleransı olan kişilerde diğer süt türlerinden daha az semptoma neden olma eğilimindedir. Bunun nedeni, yoğurttaki probiyotiklerin veya faydalı bakterilerin, vücudunuzun laktozu parçalamasına yardımcı olan laktaz enzimine sahip olması olabilir. , 2

ÖZET

Laktoz intoleransı olan çoğu insan az miktarda laktozu tolere edebilir. Vücudunuz tereyağı, yoğurt ve sert peynir gibi süt ürünlerini sütten daha kolay sindirebilir.

Son Söz

Laktoz intoleransı, laktoz adı verilen süt şekerini parçalayan enzim olan laktaz eksikliğinden kaynaklanan bir dizi semptomdur. Bu rahatsızlığınız varsa, süt, yoğurt ve peynir gibi süt ürünlerinde bulunan laktozu tükettikten sonra belirtiler ortaya çıkar .

Yemekten kısa bir süre sonra ortaya çıkabilen bu semptomlar arasında karın ağrısı ve ishal sayılabilir.

Birçok insan laktoz intoleransıdır ve laktozu önlemek veya sınırlamak için diyetinizi kolayca ayarlamanın birçok yolu vardır . Bu stratejiler arasında laktoz içermeyen gıdaların satın alınması yer alır.

Süt ürünlerine tahammül edemediğiniz konusunda endişeleriniz varsa, semptomları önlemeye veya hafifletmeye yardımcı olacak bir dizi tedavi seçeneğiyle birlikte yiyebileceğiniz çok sayıda yiyecek ve içecek olduğundan emin olabilirsiniz.