İçeriğe geç

Laktoz intoleransı nedir?

Yemekten kısa bir süre sonra midenizde önsezili bir gurultu hissettiyseniz, laktoz intoleransı olup olmadığınızı merak etmiş olabilirsiniz.

Laktoz, süt ürünlerinde bulunan bir şeker türüdür. Bazı insanlar onu düzgün bir şekilde sindiremezler, bu da süt alımından sonra hoş olmayan sindirim semptomlarına yol açar.

Bu makale, laktoz intoleransı nedir ve nasıl teşhis/tedavi edildiğini gözden geçirmektedir.

Laktoz intoleransı nedir?
Laktoz intoleransı nedir?

Laktoz intoleransı nedir?

Laktoz intoleransı, süt ürünlerindeki ana karbonhidrat olan laktozun sindirilememesinden kaynaklanan bir sindirim bozukluğudur. Çok yaygındır, en azından dünyanın yetişkin nüfusunun yaklaşık üçte ikisini etkiler.

Bu durum, vücudunuz laktozu sindirmek için ihtiyaç duyduğunuz laktaz enzimini yeterince üretemediğinde meydana geliyor.

Laktoz intoleransı olan kişiler, süt ürünleri tüketirken yaşam kalitelerini olumsuz yönde etkileyebilecek sindirim sorunları yaşarlar.

Bu semptomlar şişkinlik, ishal ve karın kramplarıdır.

Zamanla laktoz intoleransı geliştirebilir misiniz?

Laktoz anne sütünde bulunur ve hemen hemen herkes onu sindirme yeteneği ile doğar. Bununla birlikte, herhangi bir yaşta, hatta yetişkinliğe kadar laktoz intoleransı geliştirebilirsiniz.

Birkaç tür laktoz intoleransı vardır ve bunlar farklı faktörlerden kaynaklanabilir. Bununla birlikte, tüm laktoz intoleransı, laktaz enzimindeki bir eksiklik ile karakterize edilir.

ÖZET

Laktoz intoleransı, süt ürünlerindeki ana karbonhidrat olan laktozun sindirilememesidir. Bağırsaklarınızdaki laktaz enziminin üretiminin azalmasından kaynaklanır.

Laktoz İntoleransının Belirtileri Nedir?
Laktoz İntoleransının Belirtileri Nedir?

Laktoz İntoleransının Belirtileri Nedir?

Düzgün yönetilmezse, laktoz intoleransı ciddi sindirim sorunlarına neden olabilir. Bu semptomlar yemekten 30-60 dakika sonra ortaya çıkabilir.

En sık görülen semptomlar

  • şişkinlik
  • karın krampları
  • gaz
  • ishal ve
  • mide bulantısıdır.

Bazı insanlar ayrıca acilen tuvalete gitme, kusma, alt karın ağrısı ve kabızlık yaşarlar.

İshal, ince bağırsağınızda sindirilmeyen laktoz nedeniyle oluşur ve bu da suyun sindirim sisteminize taşınmasına neden olur.

Kolonunuza ulaştığında, laktoz bağırsaklarınızdaki bakteriler tarafından fermente edilir ve kısa zincirli yağ asitleri (SCFA’lar) ve gaz oluşturur. Bu şişkinlik de, gaz ve ağrıya neden olur.

Semptomların şiddeti, ne kadar laktoz tolere edebildiğinize ve ne kadar yediğinize bağlı olarak değişir.

Neyse ki, bu belirtiler sadece kısa bir süre sürer. Ayrıca, çok miktarda laktoz tüketmediğiniz veya laktoz intoleransının neden olduğu sindirim tahrişiyle kötüleşen başka bir durumunuz olmadıkça, genellikle çok olumsuz etkilenmezsiniz.

ÖZET

Laktoz intoleransı şişkinlik, gaz, karın krampları ve ishal gibi sindirim sorunlarına neden olabilir.

Laktoz İntoleransı Neden Olur?

Laktoz, basit şekerler olan glikoz ve galaktozdan oluşur.

Laktozu glikoz ve galaktoza parçalamak için laktaz enzimine ihtiyacınız var, vücudunuz daha sonra enerji için kan dolaşımınıza emer.

Yeterli laktaz olmadan, laktoz sindirilmeden bağırsağınızda hareket eder ve sindirim semptomlarına neden olur. Yine de, laktaz eksikliğinin birden çok nedeni vardır.

İşte farklı laktoz intoleransı türleri.

Birincil laktoz intoleransı

Birincil laktoz intoleransı en yaygın tiptir ve yaşla birlikte laktaz üretimindeki azalmadan kaynaklanır. Bu nedenle, zamanla laktozu emme yeteneğinizi kaybedebilirsiniz.

Laktoz intoleransının bu formu, bazı popülasyonlarda diğerlerinden daha yaygın olduğu için kısmen genetik olabilir.

Araştırmalar, bu durumun Kuzey Avrupa halkının %10’dan azını, Latin ve Orta Doğu halkının yaklaşık %50’sini ve Afrika ve Asya halkının %80-99’unu etkilediğini tahmin ediyor.

İkincil laktoz intoleransı

İkincil laktoz intoleransı, laktazın üretildiği ince bağırsağı etkileyen başka bir durumun sonucu olarak gelişir. Bunun nedeni, bağırsağınızın duvarındaki iltihaplanmanın laktaz üretiminde geçici bir düşüşe yol açabilmesidir.

Sekonder laktoz intoleransının olası nedenleri arasında Crohn hastalığı, çölyak hastalığı, kemoterapi, ülseratif kolit ve yaşlanma yer alır.

Konjenital laktoz intoleransı

Yenidoğanlarda konjenital laktoz intoleransı mevcuttur. Bu durumun nadir görülen, kalıtsal bir türüdür ve her iki ebeveyn de doğuştan laktoz intoleransı için belirli bir gen mutasyonuna sahip olmalıdır.

Bu bebekler anne sütünün laktoz içeriği nedeniyle emziremezler ve bu durum çabuk teşhis edilmez ise ölümcül bile olabilir. Yan etkiler şiddetli ishal ve yüksek kalsiyum seviyeleridir. 

Bu durum ömür boyu sürecektir.

Gelişimsel laktoz intoleransı

Gelişimsel laktoz intoleransı bebeklerde de görülür. Genellikle sadece sindirim sistemi tam olarak gelişmeden doğan prematüre bebeklerde görülür ve sindirim sıkıntısı gibi semptomlara neden olur.

Bu durum genellikle bebek büyüdükçe kendi kendine düzelir, ancak bu arada bebeğinizin anne sütü yerine laktoz içermeyen mamaya ihtiyacı olabilir.

Risk faktörleri

Bazı kişilerde laktoz intoleransı riski artmış olabilir. Dikkat edilmesi gereken risk faktörleri aşağıdaki gibidir.

  • Asya veya Afrika’da yaşamak
  • tıbbi bir sindirim problemlerin veya hastalığın öyküsü
  • laktoz intoleransı olan akrabaların olması.

ÖZET

Laktoz intoleransı tipik olarak yaşlandıkça azalan laktaz seviyelerinin neden olduğu birincil veya ince bağırsağınızı etkileyen başka bir durumun neden olduğu ikincil olarak sınıflandırılır. Nadir durumlarda, bu durum bebekleri de etkileyebilir.

Laktoz İntoleransı Testi
Laktoz İntoleransı Testi

Laktoz İntoleransı Testi

İşte doktorunuzun sizi laktoz intoleransı için test edebileceği yöntemler;

  • Hidrojen nefes testi. Bu test, laktoz alımından sonra nefesinizdeki hidrojeni ölçer. Yüksek miktarda hidrojen, laktoz intoleransı ile ilgili olabilecek ancak aynı zamanda başka sorunlardan da kaynaklanabilecek sindirim sorunlarına işaret eder.
  • Laktoz tolerans testi. Bu test, laktoz alımından sonra kan şekerinizi ölçer. Laktoz intoleransınız varsa, vücudunuz laktozu parçalayamadığı için kan şekeri seviyeleriniz etkilenmeyecektir.
  • Genetik test. Bu test, laktoz intoleransının genetik nedenlerini kontrol eder, ancak ikincil laktoz intoleransı olan kişilerde yanlış sonuçlar alınabilir.
  • Jejunal fırça sınırında laktaz aktivitesi. Bu invaziv ve pahalı yöntem, ince bağırsağınızın bir parçası olan, ancak laktaz aktivitesini değerlendirmenin kesin bir yolu olan jejunal fırça sınırının biyopsisini gerektirir.
  • Dışkı asitlik testi. Genellikle bebekler için kullanılan bu test, laktoz intoleransı vakalarında daha düşük pH’a sahip olan dışkı asidi seviyelerini ölçer.

Laktoz intoleransınız olduğunu düşünüyorsanız, kendiniz de bir eliminasyon testi yapabilirsiniz . Bunu yapmak için, en az 2 hafta boyunca laktozu diyetinizden çıkarın, ardından herhangi bir sindirim semptomu yaşayıp yaşamadığınızı görmek için tekrar süt ürünleri tüketin.

Bir eliminasyon testi, laktozu sindirmekte sorun yaşayıp yaşamadığınızı anlamanıza yardımcı olabilirken, bir sağlık uzmanından resmi bir teşhis istemek, semptomlarınız başka bir durumdan kaynaklanıyorsa, süt ürünlerini diyetinizden gereksiz yere çıkarmaktan kaçınmanıza yardımcı olabilir.

ÖZET

Doktorunuz laktoz intoleransını kontrol etmek için birkaç test arasından seçim yapabilir. Aksi takdirde, kendiniz bir eleme testi deneyebilirsiniz.

Laktoz intoleransı olan ne yememeli?

Süt ve sütten yapılan tüm ürünleri içeren gıdalar son derece besleyicidir.

Aslında, süt ürünleri alımı, daha yüksek kemik mineral yoğunluğu ile bağlantılıdır, bu da yaşlandıkça kemik kırılma riskinizi azaltmanıza yardımcı olabiliyor.

Bununla birlikte, laktoz intoleransı olan kişilerin süt ürünleri alımını azaltması veya ortadan kaldırması gerekebilir, bu da onları potansiyel olarak kalsiyum gibi temel besinlerden yoksun bırakır.

Süt ürünleri mükemmel kalsiyum kaynaklarıdır, ancak süt ürünleri yemek sağlığınız için kritik değildir. Kalsiyum oranı yüksek diğer yiyecekleri yediğiniz sürece, süt içermeyen çok sağlıklı bir diyet uygulayabilirsiniz.

Bazı iyi süt ürünü olmayan kalsiyum kaynakları şunları içerir:

  • Kalsiyum takviyeli gıdalar. Kalsiyum takviyeli gıdalar arasında meyve suları, ekmekler ve badem, soya ve yulaf sütü gibi süt ürünü olmayan sütler bulunur. Sadece 1 bardak kalsiyum takviyeli portakal suyu, bu mineral için Günlük Değerin (DV) %27’sini sağlar.
  • Kemikli balık. Sardalya, somon veya beyaz yem gibi kemikli konserve balıklar kalsiyum bakımından yüksektir. Sadece 85 gram kemikli konserve somon balığı günlük ihtiyacın %14’ünü sağlar.
  • Yüksek kalsiyumlu bitki besinleri. Lahana ve brokoli gibi birçok bitkisel gıda makul miktarda kalsiyum içerir. Sadece 1/2 fincan haşlanmış ıspanak, kalsiyum için günlük ihtiyacın %9’unu sağlar.

Kalsiyum takviyeli meyve suları ve süt ürünü olmayan sütler için, kalsiyum dibe çökebileceğinden, kullanmadan önce kartonu salladığınızdan emin olmalısınız.

Ayrıca, bitkisel gıdalardan alınan kalsiyumun, fitat ve oksalat gibi antinütrientlerin varlığı nedeniyle genellikle zayıf bir şekilde emildiğini unutmayın.

ÖZET

Süt ürünleri tüketmeden yeterli kalsiyum almanın birçok yolu vardır. Kalsiyum takviyeli yiyecekler, kemikli konserve balıklar ve koyu yeşil yapraklı sebzelerin tümü kalsiyum sağlar.

Laktoz içeren gıdalar nelerdir?

Laktoz hemen hemen tüm süt ürünlerinde ve süt içeren gıdalarda bulunur.

Süt ürünleri

Aşağıdaki süt ürünleri laktoz içerir

  • inek sütü (her çeşit)
  • keçi sütü
  • peynir (sert ve yumuşak peynirler dahil)
  • dondurma
  • yoğurt
  • krem
  • yarı yarıya
  • Tereyağı

Yukarıdaki gıdalardan bazıları diğerlerinden daha fazla laktoz içerir. Örneğin, peynirin laktoz içeriği, çeşidine bağlı olarak önemli ölçüde değişir. Brie gibi yumuşak peynirler laktoz bakımından yüksek olma eğilimi gösterirken, Parmesan gibi sert peynirler sadece küçük miktarlarda içerir.

Bazen laktoz içeren yiyecekler

Aşağıdaki gıdalar özel durumlarda laktoz içerebilir;

  • makarna alfredo gibi kremalı sos ile yapılan yemekler,
  • bisküvi ve kurabiyeler,
  • haşlanmış tatlılar ve şekerler gibi çikolata ve paketlenmiş ikramlar,
  • ekmekler ve unlu mamuller,
  • kekler,
  • kahvaltılık gevrekler,
  • hazır çorbalar ve soslar,
  • önceden dilimlenmiş jambon ve sosis gibi işlenmiş etler,
  • hazır yemekler,
  • makarna sosları,
  • patates cipsi, fındık ve aromalı ekmeği,
  • tatlılar ve kremalar.

Bu nedenle, laktoz intoleransınız varsa, paketlenmiş gıdaların içerik listesini dikkatlice kontrol etmek en iyisidir .

Eklenen süt için diğer isimler

İçindekiler listesini okuyarak bir ürünün süt içerip içermediğini kontrol edebilirsiniz. Eklenen süt veya süt ürünleri şu şekilde etiketlenebilir:

  • süt
  • süt katıları
  • süt tozu
  • kesilmiş sütün suyu
  • peynir altı suyu proteini
  • süt kazein
  • lor
  • süt şeker
  • yağlı süt
  • peynir
  • maltlı süt
  • kuru süt katıları
  • Ekşi krema
  • peynir altı suyu proteini konsantresi
  • süt yan ürünleri

Laktozsuz alternatifler

Laktoz içeren çoğu gıda için laktoz içermeyen alternatifler mevcuttur.

Bazı süt ürünleri, genellikle üretim sırasında glikoz ve galaktoza parçalanan laktozun uzaklaştırılmasıyla laktozsuz hale getirilebilir.

Kendi başlarına, bu basit şekerler doğal olarak laktozdan daha tatlıdır ve laktozsuz sütlere geleneksel versiyonlardan biraz daha tatlı bir tat verir.

Laktozsuz süt ürünlerinin çoğu belirgin bir şekilde “laktozsuz” olarak etiketlenmiştir.

Badem sütü, hindistancevizi yoğurdu, soya dondurması ve kaju peyniri gibi bitki bazlı süt ürünleri de doğal olarak laktoz içermez.

ÖZET

Tüm geleneksel süt ürünleri bir miktar laktoz içerir. Laktoz intoleransınız varsa, üretilen gıdaların etiketini kontrol etmeniz de önemlidir.

Laktoz intoleransı nasıl tedavi edilir?

Süt ürünlerinden vazgeçmek istemiyorsanız, birkaç doğal tedavi laktoz intoleransını hafifletebilir.

enzim takviyeleri

Enzim takviyeleri vücudunuzun laktozu sindirmesine yardımcı olabilir.

Bununla birlikte, bu ürünlerin etkinliği, fark edilebilir bir etkiden, daha uygun hidrojen nefes testi sonuçlarıyla laktoz intoleransı semptomlarının azalmasına kadar geniş ölçüde değişebilir.

Diğerleri, hidrojen nefes testi sonuçlarında herhangi bir değişiklik olmaksızın azaltılmış semptomlar yaşayabilirler. Buna plasebo etkisi denir.

Bu nedenle, bu takviyeleri denemeden önce bir doktora danışmak en iyisi olabilir.

Laktoza maruz kalma

Laktoz intoleransınız varsa, düzenli olarak laktoz tüketmek vücudunuzun buna uyum sağlamasına yardımcı olabilir.

Şimdiye kadar, bu stratejiyle ilgili çalışmalar sınırlıdır, ancak ilk sonuçlar olumlu işaretler göstermektedir.

Düzenli laktoza maruz kalma yoluyla, bağırsak mikrobiyotanız, vücudunuzun kendisinde bir laktaz eksikliği olmasına rağmen, laktoz intoleransı semptomlarını hafifletmek için kendi başına yeterli laktaz üretebiliyor.

Bu yöntemde tutarlılık önemlidir ve tam yağlı süt gibi yüksek yağlı süt en iyi seçim olabilir çünkü vücudunuz onu daha yavaş sindirir ve potansiyel olarak bağırsak bakterilerinize laktozu sindirmek için daha fazla zaman verir.

Yine de, daha fazla araştırma gerekiyor.

Probiyotikler ve prebiyotikler

Probiyotikler sağlık yararları sağlayan mikroorganizmalardır, prebiyotikler ise bu mikroorganizmalar için besin işlevi gören ve bağırsaklarınızdaki faydalı bakterileri besleyen lif türleridir.

Çoğu çalışma küçük olmasına rağmen, hem probiyotiklerin hem de prebiyotiklerin laktoz intoleransı semptomlarını azalttığı gösterilmiştir.

Bazı probiyotik ve prebiyotik türleri diğerlerinden daha etkili olabilir. En faydalı probiyotiklerin genellikle probiyotik yoğurtlarda ve takviyelerde bulunan Bifidobacteria ve Lactobacillus suşları olduğu düşünülmektedir.

ÖZET

Laktoz intoleransını hafifletmek için enzim takviyeleri, laktoza maruz kalma ve probiyotik takviyeleri dahil olmak üzere çeşitli taktikler deneyebilirsiniz. Yine de, bu stratejilerin her biri hakkında daha fazla araştırmaya ihtiyaç vardır.

Laktoz alerjisi olanlar ne yiyebilir?

Tüm süt ürünleri laktoz içerir, ancak bu, laktoz intoleransınız varsa bunların tamamen yasak olduğu anlamına gelmez.

Bu durumdaki çoğu insan az miktarda laktozu tolere edebilir.

Laktoz intoleransı olan kişilerin gün boyunca 18 grama kadar laktozu tolere edebileceği düşünülmektedir. Aslında araştırmalar, birçok insanın bir oturuşta yaklaşık olarak 1 bardak sütteki miktar olan 12 grama kadar tolere edebildiğini ortaya koyuyor.

Bazı süt ürünleri, normal porsiyonlarında yenildiğinde doğal olarak laktoz bakımından düşüktür. Örneğin, tereyağı sadece eser miktarda laktoz içerir.

Parmesan, çedar ve İsviçre gibi belirli peynirler de 28 gramlık porsiyon başına 1 gramdan daha az laktoz içerir. Genel olarak, sert peynirlerin laktoz oranı yumuşak peynirlerden daha düşüktür.

İlginç bir şekilde, yoğurt , laktoz intoleransı olan kişilerde diğer süt türlerinden daha az semptoma neden olma eğilimindedir. Bunun nedeni, yoğurttaki probiyotiklerin veya faydalı bakterilerin, vücudunuzun laktozu parçalamasına yardımcı olan laktaz enzimine sahip olması olabilir.

ÖZET

Laktoz intoleransı olan çoğu insan az miktarda laktozu tolere edebilir. Vücudunuz tereyağı, yoğurt ve sert peynir gibi süt ürünlerini sütten daha kolay sindirebilir.

ÖZET

Laktoz intoleransı, laktoz adı verilen süt şekerini parçalayan enzim olan laktaz eksikliğinden kaynaklanan bir dizi semptomdur. Bu rahatsızlığınız varsa, süt, yoğurt ve peynir gibi süt ürünlerinde bulunan laktozu tükettikten sonra belirtiler ortaya çıkar.

Yemekten kısa bir süre sonra ortaya çıkabilen bu semptomlar arasında karın ağrısı ve ishal sayılabilir.

Birçok insan laktoz intoleranslıdır ve laktoz alımını sınırlamak için diyetinizi kolayca ayarlamanın birçok yolu vardır. Bu stratejiler arasında laktoz içermeyen gıdaların satın alınması yer alabilir.

Süt ürünlerine tahammül edemediğiniz konusunda endişeleriniz varsa, semptomları önlemeye veya hafifletmeye yardımcı olacak bir dizi tedavi seçeneğiyle birlikte yiyebileceğiniz çok sayıda yiyecek ve içecek olduğundan emin olabilirsiniz.

Laktoz intoleransı nedir? – #mamabankturkiye