Portakal: Beslenme, Sağlığa Faydaları ve Zararları

Lezzetli bir atıştırmalık olmanın yanı sıra, tatlı, sulu portakallar çok sayıda besin içerir.

Portakal
Portakal: Beslenme, Sağlığa Faydaları ve Zararları
Portakal: Beslenme, Sağlığa Faydaları ve Zararları

Kayıtlı bir diyetisyen ve İngiliz Diyetisyenler Derneği (BDA) sözcüsü Clare Thornton-Wood, portakalların “günlük C vitamini ihtiyacının %100’ünden fazlasını sağladığını” söyledi. Bu, vücudunuzun hücreleri korumasına, kolajen üretmesine ve demiri emmesine yardımcı olabilir .

Gerçekten de portakallar birçok sağlık yararı sunar: American Chemical Society’ye göre bağışıklık sisteminizi güçlendirebilir, size daha iyi bir cilt verebilir ve hatta kalp sağlığınızı ve kolesterol seviyenizi iyileştirmeye yardımcı olabilir . Buna ek olarak, BMC Chemistry dergisinde yayınlanan 2015 tarihli bir inceleme , portakal gibi narenciye yemenin inflamatuar hastalıklar, belirli kanserler ve romatoid artrit riskini azaltmaya yardımcı olabileceğini öne sürüyor .

Portakal suyu da besinlerle doludur. Bununla birlikte, meyve suyu portakal özünde bulunan lifi , kabuk ile et arasındaki beyaz maddeyi içermez. ABD Hastalık Kontrol ve Önleme Merkezlerine göre, portakal suyu içerken çok fazla kalori tüketmek portakal yemekten daha kolaydır .

PORTAKALIN SAĞLIĞA FAYDALARI

Narenciye meyvelerinin çoğunda bol miktarda C vitamini bulunur ve portakallar, keskin kardeşleriyle karşılaştırıldığında bile yüksek seviyelere sahiptir. Advances in Analytical and Pharmaceutical Chemistry dergisinde yayınlanan 2018 tarihli bir incelemeye göre, güçlü bir antioksidan olan C vitamini, zararlı serbest radikalleri temizleyerek ve nötralize ederek hücreleri korur .

Serbest radikaller , çevre kirliliği, sigara dumanı ve stres gibi şeylerden oluşabilen reaktif atomlardır ve yüksek düzeyde serbest radikallere maruz kalmak kanser ve kalp hastalığı gibi kronik durumlara yol açabilir.

Bazı araştırmalar, portakallardaki C vitamininin belirli kanser riskinin daha düşük olmasıyla bağlantılı olabileceğini düşündürmektedir.

DNA mutasyonlarını önlediği için kolon kanseri riskinin azalması ile ilişkilidir.

Buna ek olarak, Nutrition and Cancer dergisinde yayınlanan 2013 tarihli bir araştırma , portakal suyundaki antioksidan özelliklerle birleştiğinde yüksek miktarda C vitamini ve folik asidin DNA hasarını ve dolayısıyla kanser riskini azaltabileceğini buldu .

C vitamininin yanı sıra portakal, tümü kalbiniz için iyi olan lif, potasyum ve kolin içerir. Thornton-Wood, WordsSideKick.com’a “Daha fazla (lif) yememiz gerekiyor” dedi. Portakallar ayrıca B vitamininin iki önemli formu olan folat ve tiamin için harika bir kaynaktır. Folat , vücudun kırmızı ette yaygın olan ve zayıf kalp sağlığı ile bağlantılı bir amino asit olan homosistein düzeylerini düşürmesine yardımcı olur.

Potasyum , bir elektrolit, mineral, sinir sisteminin sağlıklı işlemesi için önemlidir ve potasyum eksikliği yol açabilir aritmi göre, (düzensiz kalp atışı), yüksek kan basıncı ve kemiklerde kalsiyum azalmasına ABD Ulusal Enstitüsü Sağlık .

Bununla birlikte, çok fazla potasyum, Mayo Clinic’e göre ciddi ve yaşamı tehdit edebilen ve kas yorgunluğu ve zayıflığı, mide bulantısı ve felç semptomlarını içeren hiperkalemiye yol açabilir .

Lif ayrıca sindirime yardımcı olur ve Mayo Clinic’e göre kolesterolün kan dolaşımına emilimini engelleyerek kolesterolü düşürmeye yardımcı olabilir .

Thornton-Wood, portakalların daha şaşırtıcı sağlık yararlarından birinin likopen içeriğinden kaynaklandığını söyledi. “Bu, domateslerdekiyle aynı antioksidandır ve göz sağlığı için gerçekten önemlidir” dedi.

Thornton-Wood, bir portakalın karakteristik aromasının “limonen gibi çok sayıda uçucu bileşiğin portakalda bulunan şekerler ve asitlerle birleşiminden geldiğini” söyledi. “Genel lezzet, olgunluğa ve portakalın nasıl saklandığına bağlıdır.”

Farklı portakal türlerini karşılaştırmak söz konusu olduğunda, “ana farklılıklar tatlılık ve dolayısıyla şeker içeriği ile ilgilidir” dedi.

Thornton-Wood, kan portakalındaki kırmızı pigmentasyon nedeniyle kan portakallarının antosiyaninlerde göbek portakallarından daha yüksek olduğunu söyledi.

1200x627 portakalin faydalari nelerdir portakal kabugunun mucizevi faydalari 1589453755360 2

HERHANGİ BİR RİSK VAR MI?

Thornton-Wood, portakallar sizin için harika, ancak ölçülü olarak tadını çıkarmalısınız, dedi. Büyük miktarlarda yemek yemek “yüksek lif içeriğine duyarlıysanız size gastrointestinal semptomlar verebilir, bu nedenle günde birden fazla yememek en iyisidir” dedi. “Bazı insanlar reflüyü şiddetlendirdiğini düşünüyor, bu yüzden durum buysa geceleri [portakal yemekten] kaçının.”

Çok fazla C vitamini (günde 2.000 miligramdan fazla) tüketmek mümkündür; Mayo Clinic’e göre bu besinin fazlalığı ishal, mide bulantısı, kusma, mide ekşimesi, şişkinlik veya kramplar, baş ağrısı ve uykusuzluğa neden olabilir .

Amerikan Kalp Derneği’ne göre, beta bloker (yüksek tansiyon tedavisinde kullanılan bir ilaç türü) alan kişiler, portakal ve muz gibi potasyum oranı yüksek meyveleri çok fazla tüketmemeye dikkat etmelidir . Bu ilaçlar potasyum seviyelerini arttırır ve potasyumdan zengin besinlerle karıştırıldığında vücutta aşırı potasyum oluşmasına neden olabilir. Ek potasyum vücuttan etkili bir şekilde atılmayacağından, böbrekleri tam olarak işlevsel olmayan kişiler için bu önemli bir endişe kaynağıdır.

thumb2 oranges citrus fruits background with oranges oranges texture orange background

PORTAKAL KABUĞUNU YEMELİ MİSİN?

Portakal kabukları zehirli değildir ve birçok aşçının bildiği gibi, portakal kabuğu rendesi büyük bir lezzet yumruğunu paketleyebilir. Ancak portakal kabukları yenilebilir olsa da, posası kadar tatlı veya sulu değildirler. Ayrıca sindirimi zor olabilir ve organik bir portakalın kabuğunu yemediğiniz sürece, kimyasallarla kaplı olabilir.

Kabuğu yerseniz, iyi miktarda besin alırsınız. Thornton-Wood, “Kabuğu, meyvenin etinden daha fazla lif ve C vitamini içerir.” Dedi. “Ayrıca diyabet gibi birçok kronik hastalığın önlenmesiyle bağlantılı polifenolleri de içerir.”

Thornton-Wood’a göre portakal kabuğu yemek istiyorsanız ekstra önlemler alınmalıdır. “Herhangi bir pestisit kalıntısını gidermek için her zaman önce sıcak suda iyice yıkayın ve sindirimi zor olabileceğinden sadece küçük miktarlarda tüketin” dedi.

Flavonoidler de kabuğunda bulunur. Journal of Nutritional Science dergisinde 2016 yılında yayınlanan bir makaleye göre, bu bileşikler meyve ve sebzeler, tahıllar, çay ve şarap gibi birçok gıdada bulunur ve kan basıncını düşürdüğü ve iltihabı azalttığı bilinmektedir .

Ek olarak, portakal kabukları kalsiyum , birkaç B vitamini ve A ve C vitaminleri içerir. Aynı besinleri kabuğun iç kısmını yiyip sert dış kısmını bırakarak alabilirsiniz.

Trendyol, Hepsiburada ve diğer pazaryerlerindeki mağazalarımızdan da alışveriş yapabilirsiniz.

trendyol logo69dbe8fc89fa4d5aa7a729de701665d3