Portakalın Besin Değeri ve Sağlığa Faydaları

Portakallar dünyanın en popüler meyveleri arasındadır.

Portakalın Besin Değeri ve Faydaları

Tatlı portakallar olarak da adlandırılan portakal ağaçlarında ( Citrus x sinensis ) yetişirler ve turunçgiller olarak bilinen büyük bir meyve grubuna aittirler.

Gerçek kökenleri bir sırdır, ancak portakal yetiştiriciliğinin binlerce yıl önce Doğu Asya’da başladığı düşünülmektedir.

Bugün dünyanın en sıcak bölgelerinde yetiştirilmekte ve taze veya meyve suyu olarak tüketilmektedir.

Portakallar sağlıklı bir lif, C vitamini, tiamin, folat ve antioksidan kaynağıdır. Birden fazla sağlık yararına sahiptirler.

Bu makale portakallar hakkında bilmeniz gereken her şeyi açıklıyor.

Portakalın Besin Değeri

İşte büyük bir portakalın yaklaşık yarısındaki (100 gram) besin değerleri;

  • Kalori: 47
  • Su: %87
  • Protein: 0.9 gram
  • Karbonhidrat: 11.8 gram
  • Şeker: 9.4 gram
  • Lif: 2.4 gram
  • Yağ: 0.1 gram
Portakalın Besin Değeri ve Faydaları
Portakalın Besin Değeri ve Faydaları

Karbonhidratlar

Portakallar esas olarak karbonhidrat ve sudan oluşur, çok az protein ve yağ ve az kalori içerir.

Glikoz, fruktoz ve sakaroz gibi basit şekerler, portakallardaki karbonhidratların baskın şeklidir. Meyvenin tatlı tadından sorumludurlar.

Şeker içeriğine rağmen, portakalların düşük glisemik indeksi (GI) 31-51 arasındadır.

Bu, yemekten sonra şekerin kan dolaşımınıza ne kadar hızlı girdiğinin bir ölçüsüdür.

Düşük GI değerleri sayısız sağlık yararı ile ilişkilidir

Portakalların düşük GI, kan şekerindeki artışı hafifleten yüksek polifenol ve lif içeriği ile açıklanır

Lif

Portakallar iyi bir lif kaynağıdır . Bir büyük portakal (184 gram), Referans Günlük Alımın (RDI) yaklaşık %18’ini karşılar

Portakalda bulunan başlıca lifler pektin, selüloz, hemiselüloz ve lignindir.

Diyet lifi, iyileştirilmiş sindirim sağlığı, kilo kaybı ve kolesterol dahil olmak üzere birçok yararlı sağlık etkisi ile ilişkilidir.

ÖZET

Portakallar öncelikle karbonhidrat ve sudan oluşur. Ayrıca sindirim sağlığını destekleyebilecek iyi bir lif kaynağıdırlar.

portakalin diyeti
Portakalın Besin Değeri ve Faydaları

Vitaminler ve mineraller

Portakallar, özellikle C vitamini, tiamin, folat ve potasyum olmak üzere çeşitli vitamin ve minerallerin iyi bir kaynağıdır.

  • C Vitamini. Portakallar mükemmel bir C vitamini kaynağıdır. Bir büyük portakal, günlük ihtiyacınızın %100’ünden fazlasını sağlar
  • Tiamin. B1 vitamini olarak da adlandırılan B vitaminlerinden biri olan tiamin , çok çeşitli gıdalarda bulunur.
  • Folat. B9 vitamini veya folik asit olarak da bilinen folat, birçok temel fonksiyona sahiptir ve birçok bitkisel gıdada bulunur.
  • Potasyum. Portakal iyi bir potasyum kaynağıdır . Yüksek potasyum alımı, zaten yüksek seviyelerde olan kişilerde kan basıncını düşürebilir ve kalp hastalığı riskinizi azaltabilir

ÖZET

Portakalda C vitamini, tiamin, folat ve potasyum gibi bir dizi vitamin ve mineral bulunur.

Diğer bitki bileşikleri

Portakallar, birçok yararlı sağlık etkisinden sorumlu olduğuna inanılan çeşitli biyoaktif bitki bileşikleri bakımından zengindir.

Portakaldaki iki ana antioksidan bitki bileşiği sınıfı karotenoidler ve fenoliklerdir (fenolik bileşikler).

Fenolikler

Portakallar mükemmel bir fenolik bileşik kaynağıdır – özellikle antioksidan özelliklerinin çoğuna katkıda bulunan flavonoidler .

  • Hesperidin. Portakaldaki ana antioksidanlardan biri olan bir narenciye flavonoidi olan hesperidin, çeşitli sağlık yararları ile ilişkilidir
  • antosiyaninler. Bir antioksidan flavonoid sınıfı olan antosiyaninler, kan portakallarının kırmızı etinden sorumludur.
Portakalın Besin Değeri ve Faydaları

Karotenoidler

Tüm narenciye meyveleri, zengin renklerinden sorumlu olan karotenoid antioksidanları bakımından yüksektir.

  • Beta-kriptoksantin. Bu, portakallarda en bol bulunan karotenoid antioksidanlardan biridir. Vücudunuz onu A vitaminine dönüştürür.
  • likopen. Kırmızı etli göbek portakallarında (Cara cara portakalları) yüksek miktarda bulunan bir antioksidan olan likopen , domates ve greyfurtta da bulunur. Çeşitli sağlık yararları vardır

Sitrik asit

Portakallar ve diğer turunçgiller, ekşi tatlarına katkıda bulunan sitrik asit ve sitratlarda yüksektir.

Araştırmalar, portakallardan elde edilen sitrik asit ve sitratların böbrek taşı oluşumunu önlemeye yardımcı olabileceğini gösteriyor.

ÖZET

Portakallar, sağlık yararlarının çoğundan sorumlu olan çeşitli bitki bileşiklerinin zengin bir kaynağıdır.

Portakalın Sağlığa Faydaları

İnsan ve hayvan çalışmaları, düzenli portakal tüketiminin sağlık için faydalı olduğunu göstermektedir.

Kalp sağlığı

Kalp hastalığı şu anda dünyanın en yaygın erken ölüm nedenidir.

Portakaldaki flavonoidler – özellikle hesperidin – kalp hastalığına karşı koruyucu etkileri olabilir.

İnsanlarda yapılan klinik araştırmalar, dört hafta boyunca günlük portakal suyu alımının kan inceltici bir etkiye sahip olduğunu ve kan basıncını önemli ölçüde azaltabileceğini belirtmektedir.

Lifler de bir rol oynuyor gibi görünüyor. Narenciye meyvelerinden izole edilmiş liflerin alımının kan kolesterol seviyelerini düşürdüğü gösterilmiştir

Birlikte ele alındığında, düzenli portakal tüketiminin kalp hastalığı riskinizi düşürmeye yardımcı olması muhtemeldir .

Böbrek Taşı Önleme

Portakal, böbrek taşı oluşumunu önlemeye yardımcı olduğuna inanılan iyi bir sitrik asit ve sitrat kaynağıdır .

Potasyum sitrat genellikle böbrek taşı olan hastalara reçete edilir. Portakaldaki sitratların benzer etkileri var gibi görünüyor.

Anemi Önleme

Anemi, düşük seviyelerde kırmızı kan hücreleri veya hemoglobin ile karakterize edilen ve oksijen taşıma kabiliyetini azaltan bir durumdur. Genellikle demir eksikliğinden kaynaklanır.

Portakallar iyi bir demir kaynağı olmasa da, C vitamini (askorbik asit) ve sitrik asit gibi mükemmel bir organik asit kaynağıdır.

Hem C vitamini hem de sitrik asit, vücudunuzun sindirim sisteminden demir emilimini artırabilir.

Demir açısından zengin yiyeceklerle yenildiğinde portakallar kansızlığı önlemeye yardımcı olabilir.

ÖZET

Portakallar kalp sağlığına fayda sağlayabilir ve böbrek taşlarını önlemeye yardımcı olabilir. Demir açısından zengin olmasalar da demir emilimini artırarak kansızlığa karşı da koruma sağlayabilirler.

Bütün portakallar ve portakal suyu

Portakal suyu tüm dünyada popüler bir içecektir.

Saf portakal suyu ile bütün portakallar arasındaki temel farklardan biri, meyve suyunun lif bakımından çok daha düşük olmasıdır.

Bir bardak (240 ml) saf portakal suyu, 2 tam portakalla aynı miktarda doğal şekere sahiptir ve çok daha az doyurucudur.

Sonuç olarak, meyve suyu tüketimi genellikle aşırı hale gelebilir ve kilo alımına ve sağlık sorunlarına katkıda bulunabilir.

Bu özellikle ilave şeker içeren meyve suları için geçerlidir .

Kaliteli portakal suyu ölçülü olarak sağlıklı olabilse de, bütün portakallar genellikle çok daha iyi bir seçimdir.

portakalin faydalari
Portakalın Besin Değeri ve Faydaları

ÖZET

Bütün portakalları yemek, portakal suyu içmekten daha sağlıklıdır. Meyve suları şeker bakımından yüksek olma eğilimindedir ve bütün meyve kadar doyurucu değildir.

Yan etkiler

Portakalların bilinen pek çok olumsuz etkisi yoktur.

Bazı insanların portakal alerjisi vardır, ancak bu nadirdir.

Mide ekşimesi yaşayan kişilerde portakal tüketimi semptomları daha da kötüleştirebilir. Bunun nedeni portakalların başta sitrik asit ve askorbik asit (C vitamini) olmak üzere organik asitler içermesidir.

ÖZET

Bazı insanların portakallara alerjisi vardır ve asitlikleri mide ekşimesi semptomlarını artırabilir. Bununla birlikte, portakallar genel olarak çok az sağlık riski taşır

Portakalın Besin Değeri

Trendyol, Hepsiburada ve diğer pazaryerlerindeki mağazalarımızdan da alışveriş yapabilirsiniz.

trendyol logo69dbe8fc89fa4d5aa7a729de701665d3