Sriracha Nedir? – Bilmen gereken her şey

Sriracha, Tayland’ın Si Racha kentinden çıkan bir acı biber sosudur.

Bazıları hala sriracha’nın orijinal tarifine ve kesin kökenlerine itiraz ediyor, ancak sriracha artık dünyanın birçok yerinde sevilen bir mutfak elyafı.

Bu makale, sriracha’nın ne için kullanıldığını, lezzetini, içeriklerini, beslenme profilini ve daha fazlasını araştırıyor.

sriracha nedir?

Sriracha – genellikle “see-rah-jah” veya “see-ra-cha” olarak telaffuz edilir – biber salçası, sarımsak , sirke, şeker ve tuzdan yapılan baharatlı bir sostur .

Acı biber ve sirke genellikle sriracha gibi acı sosların temeli olarak kullanılır.

Sriracha’yı diğer sıcak soslardan ayıran şey, bilinen lezzet, doku ve rengi yaratan bileşenlerin özel kombinasyonudur.

Tayland dışında, bazı insanlar sriracha’yı Huy Fong şirketi tarafından satılan sos ile ilişkilendirir. Bu sriracha yeşil kapaklı bir sıkma şişesinde gelir, parlak kırmızıdır ve iyi bilinen etiketinden sonra “horoz sosu” olarak adlandırılır.

Marka, 40 yıl önce kuruluşundan sonra dünya çapında çok hızlı bir şekilde popülerlik kazandı. Hatta bazıları Huy Fong klasiğinin piyasadaki tek veya orijinal sriracha sosu olmadığını öğrenince şaşırabilir.

Gerçekten de, diğer birçok sriracha biber sosu markası da mevcuttur.

Bazı popüler sriracha markaları şunları içerir:

  • Sriraja Panik
  • Lee Kum Kee
  • ağlayan kaplan
  • Kim Tu Thap
  • Gökyüzü Vadisi
  • Huy Fong (“horoz sosu”)

ÖZET

Sriracha, acı biber ve sarımsak ezmesinin sirke, şeker ve bazen de tuzla karıştırılmasıyla yapılan baharatlı bir acı sostur. Sosun birçok markası bugün mevcuttur, ancak Huy Fong markası (“horoz sosu” olarak da bilinir) en tanınmışlarından biridir.

Sriracha’nın beslenme profili

Sriracha da dahil olmak üzere çoğu acı sos düşük kalorilidir.

Birkaç kalori veya gram karbonhidrat içerebilirler, ancak genellikle çok fazla protein, yağ veya lif içermezler .

İşte Huy Fong’un klasik sriracha sosunun 1 çay kaşığı (5 gram) porsiyonunun beslenme profili :

  • Kalori: 1’den az
  • Karbonhidrat: 1 gram
  • Protein: 0 gram
  • Yağ: 0 gram
  • Lif: 0 gram
  • Şeker: 1 gramdan az
  • Sodyum: 75 mg (Günlük Değerin (DV) %3’ü)
  • Kalsiyum: 1 mg (DV’nin %1’inden az)
  • Potasyum: 17 mg (DV’nin %1’inden az)

Diğer bazı markalar, çay kaşığı (5 gram) başına yaklaşık 5 kalori veya biraz daha fazla miktarda A ve C vitamini içerir, ancak beslenme gerçekleri markalar arasında hemen hemen aynı kalır   , 

Sriracha ve diğer acı soslar genellikle küçük miktarlarda, bir seferde 1 ila 3 çay kaşığı tüketildiğinden, genel olarak diyetinize pek çok besin maddesi katkısında bulunma eğiliminde değildirler.

ÖZET

Sriracha genellikle küçük miktarlarda yendiği için, çeşni genel olarak diyetinize çok fazla besin eklemez. Tuz gibi birkaç karbonhidrat ve vitamin ve mineral içerir.

Sriracha’nın tadı nasıl?

Her marka veya sriracha sosunun varyasyonu, kullanılan chilis türü, tarif varyasyonları ve sosun yaşlanma süresi ile belirlenen biraz benzersiz bir tada, dokuya ve renge sahiptir.

Genel olarak, çoğu sriracha biber sosu, aşağıdakilerin eriyen tatları ile tanımlanır:

  • Şili biberi
  • Sarımsak
  • Şeker
  • sirke (veya başka bir asit)

Sriracha’nın tatlı ama baharatlı ve hafif ekşi tadı, sosu diğerlerinden ayıran şeydir.

Acı sosun varyasyonları az çok keskin, tatlı veya garnitür olabilir. Huy Fong horoz sosu, diğer birçok sriracha’dan daha kalın bir dokuya sahip olduğu bilinmektedir, ancak bu, tüm sriracha’lar için geçerli olmayabilir.

Sriraja Panich, lezzet için prik chee fah (spur chilis olarak da bilinir) kullanır, ancak diğer Thai chilis ve hatta jalapeños , sosun diğer versiyonlarında kullanılır.

ÖZET

Sriracha’nın tadı genellikle baharatlı, tatlı ve keskin veya ekşi olarak tanımlanır. Biber sosunun son tadı, partilere ve markalara göre değişiklik gösterebilir ve kullanılan biber türünden büyük ölçüde etkilenir.

Sriracha ne için kullanılır?

Sriracha ile ilgili harika bir şey, klasik bir dizi lezzetle yapılmış olmasıdır: acı biber, sarımsak ve sirke. Şeker ve tuzla birleştirildiğinde, bu orijinal üçlü, diğer pek çok gıdayla iyi uyum sağlayan bir çeşni oluşturur.

Sriracha, biraz ısıdan yararlanarak hayal edebileceğiniz hemen hemen tüm yiyecekleri daldırma, doldurma ve marine etme için harikadır.

Bu günlerde sriracha sadece sos veya çeşni olarak kullanılmaz, aynı zamanda cips, patlamış mısır, çikolata, lahana, turşu, yer fıstığı, humus ve daha fazlası gibi diğer her türlü gıdayı tatlandırmak için de kullanılır .

Bazen bu geleneksel çeşnilerin daha baharatlı versiyonlarını oluşturmak için ketçap, mayonez veya ekşi krema gibi malzemelerle karıştırılır.

Geleneksel olarak sriracha ile eşleştirilen daha fazla yiyecek şunları içerir:

  • sebzeler
  • Deniz ürünleri
  • yumurtalar
  • etler
  • pilav
  • erişte
  • wok’ta kızartmak
  • börekler
  • çorbalar
  • pho
  • pencereler
  • hamburger
  • taco veya burrito

ÖZET

Tayland’da sriracha genellikle deniz ürünleri, börekler ve diğer yemekler için daldırma sosu olarak kullanılır. Dünyanın her yerinde sriracha, patates kızartmasında ketçap yerine çikolata aromasına kadar her şey için kullanılır.

sriracha’nın sağlığa faydaları

Sriracha sosu belirli sağlık yararları ile ilişkilendirilmemiştir, ancak içerdiği bazı besinler vardır.

Örneğin, acı biber, güçlü lezzetlerinden sorumlu olan bileşik olan kapsaisin içerir   , 

Kapsaisin, birkaç faydalı özellik için derinlemesine incelenmiştir:

  • Analjezik. Çalışmalar, kapsaisin takviyelerinin diyabetik nöropati ve osteoartritten kaynaklanan ağrıyı hafifletmede orta derecede etkili olduğunu bulmuştur. ,  ,  , 
  • Antihistaminik. Kapsaisin tedavileri, hapşırma ve burun tıkanıklığı dahil alerjik olmayan rinit semptomlarını hafifletebilir, ancak daha fazla araştırmaya ihtiyaç vardır  1
  • Apoptotik. Hem test tüpü hem de hayvan çalışmalarında, kapsaisin, diğerlerinin yanı sıra cilt, prostat ve meme kanserlerine karşı antitümör ve antikanser etkileri gösterir.1 ,  ,  , 
  • Sağlığı teşvik edici. Kapsaisinin inflamasyonu azaltma ve metabolizmayı iyileştirme potansiyeli obezite, diyabet, irritabl bağırsak sendromu (IBS) ve inflamasyonla ilişkili diğer kronik durumların önlenmesine yardımcı olabilir. ,  ,  , 

Bununla birlikte, kapsaisinin içerdiği etkileyici potansiyel sağlık yararlarına rağmen, bu çalışmaların çoğunun, kapsaisinin ek dozlarının sağlığı nasıl etkilediğini araştırdığını belirtmek önemlidir.

Sadece sriracha’dan bu kadar miktarda kapsaisin tüketmeniz pek olası değildir. Bu nedenle, sriracha, genel olarak sağlıklı bir diyetin küçük, besin açısından zengin bir parçası olarak kabul edildiğinde muhtemelen en sağlıklısıdır.

Acı sosu meyveler, sebzeler, kepekli tahıllar ve yağsız proteinler gibi diğer besleyici yoğun gıdalarla eşleştirmek, besin değerini artıracaktır.

ÖZET

Sriracha yapımında kullanılan acı biber, iyi bir kapsaisin kaynağıdır. Besin, chilis’in güçlü lezzetinden sorumludur ve sağlık yararları olabilir. Bununla birlikte, size bu faydaları sağlamak için yeterince kapsaisin tüketmeniz pek olası değildir.

Dikkate alınması gereken sriracha’nın olası olumsuz yönleri

Çoğumuz için sriracha’nın pek fazla riski yoktur ve genellikle tüketilmesi güvenlidir – ancak bazı kişilerin sos tüketimini sınırlaması gerekebilir.

Spesifik olarak, hamile insanlar ve gastroözofageal reflü hastalığı, kronik gastrit (mide iltihabı), bağırsak ülserleri ve IBS’si olan kişiler, genel olarak sriracha ve baharatlı yiyeceklerden olumsuz yan etkiler yaşayabilir  2 , 2 , 

Bu durumlarda, baharatlı yiyecekler mide ekşimesi ve asit reflüsünden kısmen sorumlu olabilir. , 

Dahası, bazı sriracha markaları diğerlerinden daha fazla sodyum içerir.

Porsiyon başına miktar muhtemelen günlük alımınıza çok fazla katkıda bulunmasa da, diyetinizde sodyumu sınırlamaya çalışıyorsanız birkaç farklı markayı karşılaştırmaya değer olabilir.

Son olarak, Huy Fong’un horoz sosu da dahil olmak üzere bazı sriracha markaları, sülfit duyarlılığı olan kişilerin potansiyel olarak olumsuz reaksiyon gösterebileceği bir bileşen olan sodyum bisülfit gibi koruyucular içerir   

ÖZET

Sriracha çoğu insan için tüketmek için güvenlidir. Bununla birlikte, diyetinizde sodyumu sınırlamaya çalışıyorsanız veya mide ekşimesi ve asit reflüsüne yatkınsanız, baharatlı sos alımınızı da sınırlamak en iyisi olabilir.

Sriracha biber sosu, Tayland’ın tüm dünyada yiyecekleri baharatlamak için kullanılan baharatlı, çok yönlü, mutfak hazinesidir.

Eşsiz baharatlı, tatlı ve ekşi tadı onu çok popüler bir çeşni haline getirdi.

Çoğu insan için acı sos makul miktarlarda yemek için güvenlidir, ancak baharatlı yiyeceklerin mide ekşimesi ve asit reflüsü gibi yan etkilerine duyarlıysanız alımınızı sınırlamak en iyisi olabilir.